Motorcykelåkandet upplever en renässans i Sverige och det säljs rekordmånga motorcyklar. Förra sommaren fanns det 217 000 motorcyklar i trafik och 12 000 personer tog mc-körkort.
Samtidigt ökar det vanliga cyklandet snabbt, åtminstone i städerna. Bara i Stockholm, där mätningar görs varje år, har cyklandet fördubblats de senaste tio åren.
På mässan På två hjul samsas de båda tvåhjulingarna, klubbar och tillbehörsförsäljare. Mässan hålls vartannat år på Stockholmsmässan i Älvsjö, vartannat år på Svenska mässan i Göteborg. I år är det Stockholms tur och det var en fullpackad mässa som slog upp dörrarna på torsdagen.
- Motorcyklarna dominerar så klart. De är störst, låter mest och säljs för mest pengar, säger pressansvarige Roger Blomqvist.
Förutom de hundratals försäljarna bjuder mässan dessutom på ett späckat underhållningsprogram med allt från modevisningar - av mc-kläder så klart - till trial och uppvisning av Arméns Lejon. Lejonen är alltid populära med sina hopp genom brinnande ringar.
- Vi får kämpa för vår budget och måste ha samarbetspartners för att verksamheten ska gå runt. Det är synd, för vi är nog den billigaste och bästa marknadsföringen armén kan ha, säger major Anders Löfvenborg.
Det räcker med en snabb blick på publiken för att se att han har rätt.
Sverige är ett unikt mc-land. Det är bara i USA som det säljs lika många custommotocyklar. På mässan får det kanske inte samma genomslag som i försäljningen.
- De står för nästan hälften av försäljningen. När det gäller mc är svenskarna det mest amerikaniserade folket som finns, säger Magnus Johansson, journalist på tidningen Bike.
- Det beror på att så många äldre kör. För dem är inte hög fart det viktigaste. De vill ha komfort och starka motorer. Det får de på en customhoj. Dessutom är det nostalgi. Så såg motorcyklarna ut när de växte upp, säger Rolf Målberg på Honda i Kungsbacka.
Naturligtvis är det de mest extrema, sportiga motorcyklarna som drar till sig flest intresserade. En stark trend är 1 000-kubikare med ungefär lika många hästkrafter som antal kilon mc:n väger. Det var Suzuki som började trenden, nu svarar Honda, Kawasaki och Yamaha. Kawasakis värsting heter NinjaZX-10R, väger 170 kg och har 175 hästkrafter.
- Det är meningslöst att prata om acceleration från 0 till 100, nu pratar man om 0 till 200 km i timmen. De här hojarna gör 0 till 200 på ungefär åtta sekunder, säger Magnus Johansson.
Däremot säljer de inte lika snabbt som de åker. Försäkringspremierna är nämligen skyhöga.
- Vi är glada om vi säljer 100 stycken, säger Anders Johansson på Kawasaki Sverige.
Bland vanliga cyklar har försäljningen av mountainbikes börjat svikta. I stället våras det för den vanliga standardcykeln. En del förses med en modern variant av de gamla ballongdäcken för att ge komfort. Dessutom är de klassiska racingcyklarna på väg tillbaka.