Ha händerna i fickorna - bilen parkerar själv

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm (TT Spektra)2006-12-22 00:00

Ny grill med mera krom, nya strålkastare och baklyktor plus modifierade stötfångare - knappast värt att skriva hem om. Men bilens nya system som gör att den kan fickparkera sig själv(!) är absolut värt några rader. Det blir inte tillgängligt förrän i vår men jag testade systemet redan härom veckan.

Den vågar att parkera

Park Assist hjälper dig att parkera bilen där du själv förmodligen inte ens skulle ha vågat försöka. Systemet baseras på en massa ultraljudsensorer (fyra bak, fyra fram och två på sidan) som via en microprocessor är kopplade till bilens elektriska styrservo.

Systemet aktiveras med en knapp och sen mäter sensorerna systematiskt utrymmena som finns längs vägen man kör. När en tillräckligt stor ficka registrerats får föraren en klarsignal på instrumentpanelen. Då fortsätter man sakta framåt tills en ny signal ger besked om att det är dags att lägga i backen.

Sen blir det nästan lite magi.

När man släpper kopplingen och sakta börjar backa tar en osynlig hand över ratten. De egna händerna kan man lugnt stoppa i fickorna. Bilen backar själv in i parkeringsfickan tills en pipsignal talar om att det är dags att bromsa. Då lägger föraren i stället in en växel framåt - och på nytt börjar ratten snurra. Sen är det bara att köra framåt tills framvagnen kommit rätt.

Hamnar perfekt

Jag skulle vilja se den förarprövare som inte godkänner den här fickparkeringen.

Systemet, som använder både rännstenskant och övriga parkerade bilar som mätpunkter, kommer att kosta drygt 7 000 kronor i Sverige.

Volkswagen har jobbat i två år med att utveckla Park Assist och blir också första europeiska tillverkare med den här tekniken på tillbehörslistan. Toyota erbjuder ett liknande system som dock använder sig av kameror och därmed blir dubbelt så dyrt.

Slipper ont i magen

Hur stor efterfrågan det blir på den här tekniken har man ingen aning om hos VW. Möjligen skulle man kunna sätta merpriset mot självriskkostnaderna vid eventuella p-skador. Eller kanske det är värt pengarna att bara slippa ha ont i magen varje gång man skall fickparkera?

Nya VW Touran i övrigt då? Bortsett från nämnda kosmetiska förändringar är det i grunden fortfarande en vanlig Golf. Fast högre, längre och rymligare. Det innebär att bilen är välbyggd men att designen är mer än lovligt feg och trist. Det gäller även interiören.

Stadig och tyst

Men det innebär också att den rullar stadigt och pålitligt och dessutom är mycket tyst och komfortabel. Och den lilla 1,4-litersmotorn med både avgasdriven turbo och mekaniskt driven kompressor är en energisnål pärla. Särskilt i kombination med DSG-växel- lådan med dubbla kopplingar. Snålare och snabbare kan inte ens den mest drivne förare växla på egen hand. Fast den kostar 14 000 kronor extra.

Miljömässigt bäst är dock alternativet med gasdrift, som kostar 230 000 kronor.

Rolf Gildenlöw

Reporter

rolf.gildenlow

@ttspektra.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om