Fast Volvo vill inte gärna använda ordet kombi. V50 kallas i stället för en sportswagon. Bilen är baserad på samma plattform som nya Volvo S40, nya Ford Focus och nya Mazda 3.
Med den här nya modellen siktar Volvo medvetet in sig på en yngre publik. Man vill över huvud taget föryngra varumärket för att tvätta bort gubbstämpeln och för att attrahera barnfamiljer i åldersgruppen 30 till 40 år.
Nya Volvo V50, som ersätter nuvarande V40-modellen och skall byggas i Gent i Belgien, kommer till Sverige i vår. Volvo siktar mot en årsproduktion på 74 000 bilar, med tyngdpunkten på Europamarknaderna. Tyskland förväntas bli den största marknaden med Sverige först på andra plats och därefter Storbritannien, Italien och Holland.
Priset kommer att hamna aningen över nuvarande Volvo V40, men då får man också mer utrustning i grundutförandet. Luftkonditionering och elektriska fönsterhissar blir exempelvis standardutrustning, liksom antisladdsystemet DSTC.
I och med att V50-tillverkningen nu börjar i Belgien flyttas all produktion av Volvo V70 hem till Torslandafabriken i Sverige. (TT Spektra)