När Kia bestämde sig för att bli en av världens största biltillverkare insåg de att de var tvungna att göra något åt kvaliteten på sina bilar. Dagens kunder nöjer sig inte bara med ett lågt pris, de vill ha kvalitet, bra köregenskaper och hög säkerhet. Och på rekordtid har Kia gått från att tillverka bilar med riktigt låg kvalitet till kvalitet som närmar sig den europeiska.
Dessutom insåg Kia att bilar som är formgivna och tillverkade i Korea inte nödvändigtvis passar andra marknader. Kia ceed är ritad och tillverkad i Europa. Kias nya bilfabrik för ändamålet ligger i Zilina i Slovakien. Fabriken är världens mest produktiva bilfabrik och varje arbetare där bygger 100 bilar om året.
Kia ceed känns bra. Det klonkar tungt när man drar igen dörren och trots att interiören i det mesta är klädd i plast så är det dyrare och tjockare plast som känns mycket bättre. Vissa detaljer invändigt avslöjar att kvaliteten inte är på topp, men ceed kombi kostar inte så mycket heller.
Det extra utrymmet i kombin betyder inte något för passagerarna i bilen förutom att det känns luftigare i baksätet än i en vanlig femdörrars ceed. I framsätet sitter jag riktigt bra och det är lätt att hitta en skön och säker förarställning. Bakom mig själv är utrymmet helt okej även för lite längre turer, tre personer ryms i bredd men två sitter bekvämast.
Bakluckan öppnar rejält och ger ståhöjd även för dig som är uppåt 185 centimeter lång.
Lastutrymmet är, med undantag för hjulhusen som sticker in lite, fyrkantigt och lättstuvat. Det delbara baksätet fälls enkelt men inte med samma finess som i många av konkurrentbilarna.
På fin asfalt är ceed kombi precis som de flesta bilar tyst, och det enda irriterande är motorns surr i lite högre farter. På grov asfalt däremot överröstar vägbullret snabbt motorn och man tvingas höja rösten i bilen.
Fjädringen är oväntat stötig för att vara en liten familjebil, kanske ett sätt att verka sportig? Brunnslock och asfaltsskarvar smäller till i bilen och dämpas bara lite med högre fart. I högre fart däremot är fjädringen gungig och bilen åmar sig lite obehagligt när man passerar gupp i kurvorna.
Styrningen har elektrisk servo precis som många andra bilar i dag. Den är bättre än till exempel Renaults, men fortfarande inte bra. Det saknas styrkänsla och det är svårt att känna när framhjulen tappar fästet. Att köra fort på en kurvig väg med den här modellen är inte speciellt kul och till vintern kan det rent av bli lite spännande. Men som tur är har bilen antisladdsystem som standard.
Kias ambitioner om att bli en av världens största biltillverkare är lovande, men för att bli störst krävs lite mer finarbete, det räcker inte med att tillverka många bilar snabbt. Om några år är Kia helt säkert där och då får vi japansk kvalitet, europeiska köregenskaper och låga priser.
Hur som helst är ceed kombi en hygglig bil och priset som förväntas hamna runt 160 000 kronor för storsäljaren med 1,6-litersmotor är bra med tanke på utrymme och utrustning. Men prisskillnaden upp till bättre konkurrenter är inte stor.
Text och bild:Johannes Collin
feature@ttspektra.se