X-Type är den första modellen som utvecklades och byggdes helt i Ford Motor Companys regi. Och eftersom det gällde att snabbt få ordning på Jaguars usla ekonomi byggdes bilen med grejor som redan fanns på lager, avsedda för Ford Mondeo.
Men för att inte alla gamla Jaguarentusiaster skulle drabbas av blodstörtning och en för tidig död häktade konstruktörerna på en fördelningsväxellåda på den framhjulsdrivna Mondeon och gjorde den fyrhjulsdriven.
Numera styrs utvecklingsarbetet hos Jaguar av en svensk -- Hans Gustavsson, skolad hos världens främsta kombibilbyggare, Volvo.
Det är således ingen överraskning att han är pappa till nya Jaguar X-Type Estate. En kombi!
Mera överraskande är det väl att bilen har en tvärställd dieselmotor under huven. Som om nu inte det var nog så är bilen -- håll i er nu -- framhjulsdriven.
För Jaguars ägare, Ford Motor Company, gäller det nu främst att få upp volymerna. Då måste man kunna erbjuda en kombi, en diesel och modeller med mera konkurrenskraftiga priser. Det är inte längre bara svenskar som åker kombi och i stora delar av Europa säljs det i dag fler dieseldrivna än bensindrivna bilar. Och de allra flesta bilköparna struntar i om det är framhjulen eller bakhjulen som driver bilen framåt. Priset och varumärket är viktigare.
Nu ska det ju genast sägas att Ford Mondeo, som alltså utgör grundstommen till Jaguar X-Type, är en av de bästa bilarna i sin klass, även i kombiutförande, så det sällskapet behöver Jaguar inte huka för. När det sedan gäller byggkvalitet så har Jaguar onekligen en del att lära av kollegerna på Ford. Inte tvärtom.
Glömmer man bort ursprunget och blundar för att många interiördetaljer känns igen från Ford, så erbjuder X-Type förmodligen mer kvalitet än någon tidigare Jaguar-modell. Och eftersom Mondeo är en av de roligare bilarna i sin klass att köra, så är även X-Type en positiv upplevelse -- även när den driver på framhjulen.
Det man frågar sig är dock varför man inte inväntade den nya Mondeo-modellen när man skulle skapa kombiversionen av X-Type. För visst känns bilen lite gammal redan från början. Dessutom väldigt trång i baksätet.
Och eftersom plattformen till nya Mondeo redan finns på rull -- under skalet på Mazda 6 -- så får man ju lätt för sig att X-Type Estate är ett hastverk. Det gäller också dieselmotorn, som även den lånats in från Mondeo, trots att Ford ju har ett avtal med Peugeot om leverans av betydligt modernare dieselmaskiner.
En femstegad växellåda känns också lite omodernt i den här bilklassen och nog borde antisladdsystemet vara standard.
Främsta konkurrenterna i den här nischen är förstås Mercedes C200 CDI, BMW 320d och Audi A4 Avant 1,9 TDI. I Sverige får man också tampas med Volvo V70 som ligger ungefär i samma prisläge.
Det blir trångt i porten för Jaguar X-Type Estate.