Minstingen i modellserien har nämligen sin förebild i storasyskonen ZX-6R och ZX-10R, och är nu uppdaterad med ett aggressivt utseende som ytterligare förtydligar släktskapet.
Men det är inte bara på utsidan som Ninjan är förändrad. Inför årets säsong har den fått slirkoppling och en gummiupphängd motor vars volym ökats till 296 kubik. Effekten har höjts med 20 procent jämfört med föregångaren, en 249-kubikare som debuterade i modern skepnad 2008 och sedan dess har sålts i hela 14 000 exemplar i Europa. Den största målgruppen är unga män som lockas av de sportiga egenskaperna.
Liten sportmaskinFör visst är Ninja 300 en sportmaskin, trots det lilla formatet. På motorvägen har den inga som helst problem med att hänga med i tempot, och ska därtill kunna nå en topphastighet på 175 kilometer i timmen. Hyfsat snabba omkörningar kräver visserligen nedväxling, men fungerar fullt tillfredsställande.
Fast det är förstås på smala och kurviga vägar som hojen trivs allra bäst. Där är den underhållande och kan läggas ned ordentligt. Den uppträder stadigt och stabilt och är snabbstyrd utan att kännas nervös. Varvet måste dock hållas uppe. Endast 39 hästkrafter och 27 newtonmeter innebär inga jättekrafter, och allra bäst går Ninjan mellan 7 000 och 12 000 varv.
När den körs omkring inne i stan känns vridmomentet dock klent och kräver ideliga växlingar.
Inte bekvämVärre är det med komforten. Den hårda och sportiga fjädringen samt den spartanska sadeln passar för aktiv körning, men fungerar sämre för avslappnade nöjesturer. Dessutom är mina 188 centimeter på tok för långt. Jag får inte riktigt plats på motorcykeln och har för stora fötter för det trånga utrymmet vid fotreglagen. En eventuell passagerare sitter lika illa som på de flesta andra sportmaskiner.
Men Kawasaki Ninja 300 är en lättkörd och hyfsat underhållande färdkamrat. Den fungerar bra till rapp pendling och sportiga turer på kurviga vägar, och är en spänstig instegshoj för någon som nyss tagit körkort.
Dessutom drar den lite bensin. Om föraren kör lugnt och sansat ska bränsleförbrukningen hålla sig under föredömliga tre deciliter per mil. Å andra sidan är det knappast så som den kommer att användas. Inte när den kräver såpass hårda tag med gashandtaget för att komma till sin rätt.