Egentligen är det bara emblemet i fronten på Saab 9-2X som kommer från Trollhättan. Resten är japanskt och baserat på nya Subaru Impreza. Chassi, drivsystem, växellåda och motor är identiska med Subaru.
Därmed får Saab för första gången i sin historia en bil med boxermotor och dessutom drivning på alla fyra hjulen.
Försäljningen startar i USA och Kanada i juli nästa år. Priset kommer att starta kring 200 000 kronor. Om bilen någonsin kommer till Europa är oklart.
Det var ju meningen att bilen skulle ha utvecklats i Trollhättan, av Saabs egna ingenjörer, men moderbolaget General Motors tröttnade på att vänta och tog beslutet om att i stället bygga bilen på en Subaru-plattform, som redan fanns inom GM-familjen. Saab 9-2X togs därefter fram på rekordtid.
Saab 9-2X kommer att erbjudas med två motoralternativ. I Aero-modellen ger den turboladdade tvålitersboxern 225 hästkrafter medan 2,5-litersversionen i 9-2X Linear ger 165 hästkrafter.
Båda versionerna har 5-växlade manuella lådor som standard.
-- Saab 9-2X utgör en viktig milstolpe i arbetet med att utvidga vårt modellprogram och vår kundbas på den viktiga nordamerikanska marknaden, säger Peter Augustsson, Saab Automobiles vd och styrelseordförande.