Men nya Octavia är precis som sin företrädare byggd på samma plattform som VW Golf. Fast ändå i en klass för sig.
När Skoda 1996 presenterade sin första Octavia blev man också först ut på VW-koncernens nya småbilsplattform, som sedan blev bas för både VW Golf, Audi A3, Audi TT, Seat Leon och Seat Toledo.
Den här gången fick Skoda vänta till sist. Både Seat, Audi och VW hann före. För nya Octavia är byggd på samma plattform som exempelvis nya VW Golf. Det blev den femte generationen Golf, men bara den andra generationen av Octavia.
Skoda Octavia har blivit en dundersuccé för bilbyggarna i Mlada Boleslav, som numera alltså tillhör den stora VW-familjen. Över en miljon bilar har sålts i Europa och enbart i Sverige rullar i dag ungefär 35 000 Octavia.
Vid ett snabbt ögonkast ser nya Octavia nästan precis ut som den gamla, men ställer man dem bredvid varandra blir skillnaden stor. Den nya bilen är större på alla ledder och borde egentligen kvala in i en annan klass.
Som baksätespassagerare märks förändringen mest. Ben-utrymmet har växt med nästan precis fem centimeter, vilket i de här sammanhangen är mycket. Dessutom har bilen blivit nästan fyra centimeter bredare.
Bagagerummet i nya Skoda Octavia är rekordstort. 560 liter! Som en jämförelse kan nämnas att en Volvo S80 rymmer cirka 380 liter och jättelika Mercedes S-klass sväljer 465 liter.
Octavia är också en av de få bilar som behållit kombikupé-konceptet som Saab en gång introducerade, det vill säga med en stor lucka bak som öppnas ända upp till takkanten. Fäller man baksätet så får man rena rama skåpbilen.
Skoda har inte bara flyttat Octavia upp en klass i storlek utan också en klass i kvalitetskänsla. I konsekvensens namn flyttar man då två (!) klasser upp i pris. Skoda upplevs inte längre som ett lågprismärke och man vill heller inte längre vara det. Nya Octavia är hela 20 000 kronor dyrare än den utgående modellen. Då ingår ändå inte antisladdsystemet ESP, vilket måste betraktas som en dundermiss.
Däremot kan man kalkylera med ett rekordhögt andrahandsvärde. Skodas värde står sig faktiskt bättre än både Audis, VW:s och Seats.
För att inte skrämma bort gamla Skoda-kunder, som inte vill eller kan betala så mycket mer för en ny Octavia, fortsätter man att producera den gamla modellen i ytterligare ett och ett halvt år till ett pris av 115 000 kronor. Rena realisationen.
Den nya kombin och den nya fyrhjulsdrivna Octavia kommer nästa år.