Snabb och rymlig etanol-Volvo

Med en 200 hästkrafter stark turbomotor behöver ingen klaga på effekten i Volvo V70.

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm (TT Spektra)2008-05-29 00:00

När motorn dessutom kan köras på etanol och därmed klassas som miljöbil är det inte bara motorkraften man kan glädjas åt utan även en massa andra fördelar.

2,5 FT är i grunden samma svensktillverkade femcylindriga motor som också finns i bensinversionen 2,5T. Att köra på etanol i stället för bensin gör att man kan höja laddtrycket och därmed få ut mer effekt. Saab har utnyttjat det till att göra sina etanol-/miljöbilar starkare än den vanliga bensinversionen.

Inte snål

Volvo valde en mer miljövänlig strategi, i stället för att höja effekten till kanske 230 hästkrafter behöll de motorns 200 hästar, allt för att hålla nere bränsleförbrukningen. Förnuftigt och miljövänligt och det var nog tur för motorn är inte särskilt snål. Med E85 anger Volvo förbrukningen vid blandad körning till 1,28 liter per mil. Men, under vår provkörning som är väldigt blandad, hamnar förbrukningen på 1,7 liter per mil, ganska svettigt även om priset på etanol just nu är lågt.

Till skillnad från den mindre etanolmotorn 2,0 F drar turbomotorn starkt från låga varvtal och med lite mer gas skjuter det iväg rejält. Noll till 100 kilometer i timmen tar strax över åtta sekunder och det räcker för att även locka till sig kunder som inte övertygats om etanolens miljövänlighet.

Faktum är att inte ens Volvo låter riktigt övertygade. Volvo försökte länge satsa på gasbilar (som är ett bättre miljöalternativ) men när regeringen och bensinbolagen utökade utbudet av etanol i stället för gas gav Volvo upp, la ned gasbilsproduktionen och satsade på etanol i stället.

Premie

Men det räcker inte riktigt att bara köra på etanol för att få ett miljöbilsgodkännande, man måste även hålla nere förbrukningen. Därför har V70 2,5 FT sänkts en aning, 1 centimeter fram och 1,5 centimeter bak, slutväxeln har högre utväxling så att motorn varvar mindre och dessutom rullar bilen på 16-tumsfälgar skodda med Michelins lättrullade miljödäck.

Köper du en V70 2,5 FT får du först och främst 10 000 kronor i miljöbilspremie och du får dessutom köra gratis in och ut genom Stockholms biltullar och flera andra förmåner. Är du tjänstebilsförare får du lägre förmånsvärde

Pristillägget för etanolkonverteringen är 6 000 kronor men då ingår motorvärmare och bor du i Stockholmsregionen har du snart räknat hem de 6 000 kronorna.

Trevlig familjebil

Och oavsett motor är V70 en rymlig och trevlig familjebil som är lika rolig som komfortabel att köra, särskilt med 16-tumsfälgarna och högprofilsdäck.

Men, om några år, när Sverige har gått vidare efter etanolboomen, hur blir andrahandsvärdet då? Tätare serviceintervaller innebär högre kostnader och många tror att andrahandsvärdet på etanolbilar kommer att sjunka drastiskt framöver.

JOHANNES COLLIN

johannes.collin@ttspektra.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om