Spännande bil i ny kostym

Det här är bilen som skall bli bread and butter för General Motors i Europa. Det man ska leva på. Det är i alla fall vad hela GM-ledningen hoppas på för nya Opel Astra nu när den övriga biltillverkningen på den här sidan Atlanten går med förlust.

Bra förarplats och bättre materialval än tidigare. BILD: ROLF gILDENLÖW

Bra förarplats och bättre materialval än tidigare. BILD: ROLF gILDENLÖW

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2004-04-02 09:07

Det är inte längre från Japan som hotet kommer. De tyska småbilstillverkarna har numera sina värsta fiender på mycket närmare håll. I Frankrike. Peugeot, Renault och Citroën exporterar småbilar som aldrig förr.

Tuff design

Försöket att ge moteld med nya VW Golf har inte alls lyckats, förmodligen för att bilen inte erbjuder något nytt, för att designen är för feg och för att den är på tok för dyr. Därför är förutsättningarna bättre för nya Opel Astra. Tuff design, ny teknik och en aggressiv prissättning. Faktum är att den helt nya modellen inte kostar mer än den gamla.

Nya Vectra blev något av en vändpunkt för Opel, och familjebussarna Zafira och Meriva har visat att bilkonstruktörerna i Rüsselsheim har mer att ge. Det bekräftas nu också av nya Opel Astra.

GM hoppas det här ska bli den säljsuccé den förlusttyngda koncernen så väl behöver på den här sidan Atlanten. Lite trista och tråkiga Astra har i sin nya kostym blivit riktigt spännande. Både att se och att köra.

Den patenterade torsionsaxeln bak bidrar till trygga köregenskaper och stjäl inte lika mycket plats som en multilinkaxel. Däremot stjäl den en del av åkkomforten.

Till nya Opel Astra erbjuds sex motoralternativ. Både bensin och diesel. Jag har provkört 2,0 Turbo på 170 hk och basmodellen med 1,6-litersmotor på 105 hk. Den sistnämnde tror den svenske importören ska bli den mest sålda. Om det nu inte kommer nya dieselbeskattningsregler, för då kan även Astra 1,9 CDTI på 150 hk bli en säljframgång.

Och 1,6-litersbilen imponerar. Vem behöver egentligen mera motor än så här i en bil som väger bara 1 230 kg? Den officiella bränsleförbrukningen anges till 0,66 liter milen, men jag körde den på 0,59. Fast då med Easytronic, en datorstyrd växellåda som vid mjukkörning fungerar suveränt, men vid hårdkörning i sportläge kräver en viss motprestation av föraren för att komma till sin rätt.

Ljuset följer ratten

Dessvärre är det här en teknik som kostar 10 400 kronor. Den är å andra sidan mycket smartare än en konventionell automatväxellåda. Det datorstyrda, aktiva IDS-chassiet, som inte bara kontrollerar stötdämparna utan också styrservon, kostar också extra. Prislapp: 10 000 kronor.

Det är värt pengarna bara om man kör mycket tufft. Strålkastare som följer rattrörelserna och "ser runt hörnet" kostar hela 11 000 kronor extra. Också tveksamt om det är värt pengarna. Däcktrycksindikator för 2 000 kronor är dock en bra investering som snabbt kan betala sig. Att köra med för lågt lufttryck kostar inte bara onödiga bensinpengar utan påskyndar också däckslitaget. Sedan kan man ju tycka att det är sniket av Opel att inte införa antisladd (ESP) som standard. Det har VW Golf. Här kostar ESP 5 200 kronor extra.

Men jämför man prislapparna i övrigt med VW Golf så blir valet enkelt. Astra kan bli den nya klassledaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!