Liknande kartläggningar pågår över hela Europa i ett samarbete som fått namnet EuroRAP.
- Målet är både att informera konsumenter om vilka vägar som är farliga och att skapa debatt, säger projektledaren Nik-las Thorslund.
Grunden till projektet är helt enkelt att 40 000 människor dör och cirka 1,7 miljoner skadas i trafiken i EU varje år. Hittills har fokus legat på förarnas beteende och bilarnas säkerhet, men inte förrän vägarna blir säkrare kan det skapas ett säkert trafiksystem.
Vägarna bedöms från två kriterier: Hur statistiskt säkra eller osäkra vägavsnitten är samt hur väl vägen skyddar mot att bli dödad eller svårt skadad när olyckan väl är framme.
- Statistiken är enkel för oss i Sverige. Vi har länge kunnat se exakt hur många som skadas eller omkommer på olika vägsträckor. I en del andra länder har det varit svårt eller till och med omöjligt.
I Sverige åker just nu en specialutrustad bil runt på landets Europa- och riksvägar och inspekterar vägens säkerhet. Varje del av de mest vältrafikerade delarna i det statliga vägnätet detaljgranskas. Hittills har mellan 600 och 700 mil kartlagts i södra och mellersta Sverige.
- Men sedan fortsätter vi med resten av vägnätet. Målet är att alla vägar ska kartläggas och få ett betyg.
Betygskalan går från en till fyra stjärnor. En eller två stjärnor är ett bottenbetyg. Det är en vägsträcka där det är lätt att krocka med mötande trafik, där man kör in i stora trän eller berg om man kör av vägen. Dessutom finns många anslutande vägar utan vare sig stoppljus eller rondeller.
Den fyrstjärniga vägen har däremot någon skyddsbarriär mellan de mötande vägbanorna och skyddszonerna är väl tilltagna. Dessutom finns det ingen korsande trafik och anslutande trafik kan ansluta på ett mycket säkert sätt.
Resultatet av mätningar publiceras fortlöpande på internet på adressen www.eurorap.se. Där har vägsträckorna fått färg efter betyg. Grönt för fyra stjärnor, gult för tre, rött för två och svart för en.
Det blir mycket lätt att se om den väg man tänkt köra är farlig.
- Ska man åka bil mellan Göteborg och Stockholm blir vägvalet lätt när man ser på våra kartor. Att ta E4 och riksväg 40 över Borås och Jönköping är väldigt mycket säkrare än att ta E20 genom Västergötland. Där är i princip hela sträckan röd, säger Niklas Thorslund.