Uppkäftig sexa i sportig bil

Sportiga köregenskaper är väl inte det första man förknippar med Audi. Snarare känsla av hög kvalitet, utsökt detaljarbete och imponerande finish. Med nya A6 distanserar Audi sina konkurrenter i klassen ytterligare.

Tufft! Fult! Fräckt! Gräsligt! Omdömena om nya Audin är delade.Bild: ROLF GIDENLÖW

Tufft! Fult! Fräckt! Gräsligt! Omdömena om nya Audin är delade.Bild: ROLF GIDENLÖW

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2004-06-18 10:32

Nu ska man givetvis vara medveten om att en känsla av kvalitet inte alltid är detsamma som verklig kvalitet. Det får väl tiden utvisa om det bara är en illusion. Förtrollningen höll i alla fall i sig under den vecka vi hade bilen.

Inte ens S- och RS-modellerna av Audi A6 har kännetecknats av någon utpräglad sportighet. Snarare har de väl varit genuina långfärdslok med imponerande prestanda som trivts bättre på autobahn än på slingrande landsvägar.

Trapetslänkar

Med motorn nästan helt hängande framför framaxeln har det heller inte varit särskilt lätt att skapa ett chassi som i alla lägen lyder sin förares kommandon. Den framtunga bilen har hellre strävat i tangentens riktning i svängarna.

Men med modern datorteknik har man lyckats skruva ihop chassikomponenterna så att nya Audi A6 faktiskt blivit betydligt lättare om foten. Den nya bakaxeln med trapetslänkar är kanske den viktigaste parametern, styrgeometrin är en annan. Och så har man flyttat kamaxeldrivningen till motorns bakre gavel och på så vis kunnat minska överhänget fram. Till detta kommer en 34 procent mera vridstyv kaross.

Dags för BMW att börja kolla i backspeglarna - här kommer en som tutar för omkörning.

Som vanligt i bilbranschen så växer varje ny generation i formatet. Nya A6 har nästan vuxit ikapp lyxkryssaren A8 och man åker rymligt och komfortabelt. Framför allt tyst.

Diskretion inte hedersak

Och apropå A8 så har lillebror inte bara lånat bakaxeln därifrån utan också interiören och den jättelika grillen. Den sistnämnda från toppmodellen A8 W12. Huruvida det uppkäftiga gapet är snyggt eller ej råder det delade meningar om men designen vittnar om att man hos Audi nu är beredda att tumma på begreppet "diskretion hederssak."

För att markera att A6 hör hemma i premiumklassen säljs den nya bilen bara med sex- eller åttacylindriga motorer och sexstegade växellådor. Med ett par undantag.

Väljer man diesel går det att få en fyrcylindrig TDI och väljer man Multitronic-lådan så har den nu sju (!) steg.

Den kanske mest intressanta motorn är 3,2-literssexan med direktinsprutning (FSI) som ger 255 hästkrafter. Instegsmodellen har dock en nyutvecklad 2,4-liters V6 med alldeles lagom många hästkrafter - 177.

Skivor hålls torra

Till den motorn går det bara att få framhjulsdrivning, men i basbilens standardutrustning ingår bland annat automatisk klimatanläggning, sex krockkuddar och regnsensor som är kopplad till ABS-bromsarna! Blir det blött på vägbanan klämmer bromsoken till med jämna mellanrum så att skivorna hålls varma och torra. Smart.

Dessvärre går det inte att välja bort MMI-systemet, det vill säga den datorstyrda elektronik som visserligen är enklare än BMW:s iDrive men som stjäl alldeles för mycket uppmärksamhet från själva körningen. Det är ju tusan så mycket enklare att ställa in radio, temperatur och annat smått och gott med vanliga rattar i stället för med en komplicerad dator.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!