Vinglig citybil med svagheter

Skandal! Det hävdade många när Fiat Panda tog hem titeln Årets bil 2004. Misstänksamheten blev inte bättre av att det var åttonde gången Fiat vann. Någon skandalbil är det nu inte, men det vore smått skandalöst om inte konkurrenterna kan erbjuda något bättre.

Stockholm (TT Spektra)2004-09-24 07:00

Egentligen skulle Fiats nya småbil ha hetat Gingo, men det satte Renault stopp för. Det var för likt Twingo. Så Fiat dammade av sitt gamla namn Panda och skickade bilen till den internationella jury som utser Årets bil.

Och till allas förvåning vann man. För nya Panda erbjuder ju inte någonting som andra bilar inte redan har. Dessutom snålar man på säkerhetsutrustningen.

En kudde är standard

Det går att få sammanlagt sex krockkuddar i nya Panda, men bara en enda är standard. Resten kostar extra. Och det går att få antisladdsystemet ESP, men också det kostar extra.

Strålkastarrengörare går däremot inte att få ens för pengar.

Att den svenske importören inte plockar på de här grejerna redan i standardpaketet har en enda förklaring - den psykologiska prisvallen 100 000 kronor. Hade det då inte varit smartare att i stället sätta elektriska fönsterhissar, färddator, lackerade stötfångare, tonade rutor och centrallås på tillvalslistan?

Bra citybil

En annan svaghet hos Panda, som ger sig till känna så fort man sätter sig på förarplatsen, är att ratten är ställbar endast i höjdled. Det känns lite svagt hos en sprillans ny bilmodell.

Krockkuddar och antisladdsystem går som bekant inte att eftermontera även om nästa köpare i begagnatledet skulle vilja ha det. Och ett antisladdsystem känns i högsta grad behövligt i nya Fiat Panda - för bilen är lite småvinglig. Att göra en väjningsmanöver i 70 km/t eller mer känns inte förtroendeingivande.

Men Panda är däremot en alldeles förträfflig citybil med sina små mått, den tajta vändradien på bara 9,1 meter och den speciella city-servon. Man sitter högt och har en utmärkt runtom-sikt.

Eftersom det också är högt i tak sitter man upprätt och överraskande bra även i baksätet. Interiören är genomgående plastig med tydlig lågbudgetprofil.

Mycket buller

I citytrafik är bilen inte bara smidig utan också relativt tyst. Men kommer man ut på landsväg ökar buller och vindbrus dramatiskt och man tvingas ständigt vrida upp volymen på radion för att höra åtminstone vartannat ord i Eko-nyheterna.

Många av konkurrenterna har lyckats ljudisolera sina småbilar betydligt bättre.

Vår provbil är utrustad med Dualogic-växellåda, som är konstruerad som en manuell växellåda men som växlas elektroniskt. Den kostar nästan 11 000 kronor extra och kräver lite tillvänjning. Men med rätt handlag blir den riktigt trivsam.

Den lilla 1,2-litersmotorn är en ganska föråldrad apparat, vilket märks på den jämförelsevis höga bränsleförbrukningen, men den erbjuder också en god körbarhet och hyggliga prestanda.

1 500 nya Panda tänker den svenske importören sälja nästa år, vilket låter lite väl optimistiskt. Fast hemma i Italien har Fiat sålt över 200 000 Panda, så där har den verkligen blivit "the car of the year". I höst kommer den med fyrhjulsdrivning och lär då locka än fler köpare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!