Volvo öppnar för fällbart plåttak

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm (TT Spektra)2006-01-27 00:00

Det är precis tio år sen Volvo lanserade sin första riktiga cabriolet, C70. Ett biläventyr som höll på att sluta i förskräckelse.

Produktionen överläts nämligen till den gamle racingstjärnan Tom Walkinshaw, och C70-resan kom att kantas av ett evigt elände i form av juridiska tvister, tekniska fel och förseningar. Nu gör man alltså ett nytt försök. Nu låter man italienska Pininfarina göra jobbet.

Det blev en dyr affär för Volvo att bli kvitt Walkinshaw och nu hoppas alla att just avgångne Volvo-chefen Hans-Olov Olssons dokumenterade intuition ger ett bättre resultat - han och Andrea Pininfarina lär ha kommit ovanligt väl överens. Nu har de en bil ihop: nya C70.

Nya C70 borde med Volvos modellbeteckningsstrategi egentligen ha hetat C50. Den är nämligen byggd på samma arkitektur som Volvo S40 och V50 och har också samma grundmått. Konstruktörerna har dock tvingats dra ut sektionen bakom bakaxeln några centimeter för att ge plats för det fällbara taket. Men det är fortfarande en mindre bil än gamla C70, som ju var baserad på Volvo 850.

Två bilar i en

Andra generationens Volvo C70 är alltså två bilar i en. Både en coupé och en cabriolet. Dessutom med dubbelt så hög vridstyvhet som föregångaren, standardutrustad med antisladdsystem (DSTC), unika dörrmonterade krockgardiner och ett effektivare rundslagningsskydd.

Det mest unika med Volvo C70 är det tredelade, fällbara plåttaket. Men även om man inte kan låta bli att imponeras av den snillrika konstruktionen så ställer man sig en aning frågande till hur mekanismer och tätningar ska fungera om åtta, tio år, särskilt i svenskt vinterklimat med saltsörja och stora temperaturväxlingar.

300 kg tyngre

Takkonstruktionen tillsammans med alla nödvändiga förstärkningar gör dessutom bilen närmare 300 kg tyngre. Det känns redan när man öppnar och stänger dörrarna, som innehåller kraftiga förstärkningsbalkar. Det gör också att C70 uppträder sävligare än S40 på kurviga vägar, ungefär som en något överviktig tangokavaljer. Fast vem köper en sån här bil för att fara fram som en vettvilling? Så 16 900 kronor extra för en automatlåda är på sin plats -- det hör helt enkelt ihop med bilens karaktär.

Imponerande tyst

Med tak över huvudet åker man imponerande tyst. Ljudisoleringen är utmärkt och det enda vinande som hörs kommer från backspeglarna.

Volvo C70 kommer att marknadsföras som en fullt fyrsitsig bil, det vill säga man ska kunna ha två vuxna även i baksätet. Takhöjden bak räcker nog till men benutrymmet är starkt begränsat.

Trångt är det också i bagagerummet. Ruskigt trångt. I alla fall när man kör öppet. Då tar det hopvikta taket nästan hela lastutrymmet.

En finess i C70 är möjligheten att låsa in sina ägodelar även om man lämnar bilen öppen. Flera av bilens förvaringsutrymmen är låsbara och kopplade till bilens centrallås, för bekväm låsning med fjärrkontrollen. Skulle någon sträcka in handen i den öppna bilen aktiveras larmet.

Tre motorvarianter kommer i ett första skede; T5 på 220 hk, 2.4i på170 hk och 2.4 på 140 hk, samtliga 5-cylindriga. I höst kommer också en 5-cylindrig diesel på 180 hk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om