Flera stora företag i byggbranschen döms att betala mångmiljonbelopp för kartellbildning kring asfaltläggning. Men det blir betydligt billigare än de 1,2 miljarder kronor som Konkurrensverket krävde.
Enligt domen i Stockholms tingsrätt är det bevisat att företagen fördelat asfaltsentreprenader i södra Sverige mellan sig i flera år.
Därför döms Skanska, NCC, Vägverket, Peab Sverige och Peab Asfalt att tillsammans betala 453 miljoner kronor i konkurrensskadeavgift. Det är dock en rejäl bantning av Konkurrensverkets miljardkrav. Efteråt påverkades knappast företagens börskurser alls.
Högst avgift ska Skanska betala: 170 miljoner kronor. Men Konkurrensverket hade krävt hela 557 miljoner kronor.
NCC, som ska betala 150 miljoner kronor, har redan bestämt sig för att överklaga, enligt företagets advokat Eric Ericsson.
Inte heller Vägverket var nöjt med domen.
Vi hade hoppats att rätten skulle lyssna på våra argument och att vi inte skulle få några avgifter över huvud taget. Men 50 miljoner är i alla fall bättre än 128, konstaterar Bo Andersson, chefsjurist på Vägverket. Verket har ännu inte tagit ställning till om domen ska överklagas.
Skanska kommer med största sannolikhet att överklaga till Marknadsdomstolen.
Konkurrensverket sade sig vara nöjd med domen.
Domen innebär att ett antal stora byggföretag nu har blivit fällda för att ha ägnat sig åt kartellsamverkan. Man har sammantaget dömt en halv miljard kronor i konkurrensskadeavgifter. De här avgifterna är enligt svenska mått mycket höga, säger Konkurrensverkets chef Claes Norgren till TT.
Domen sänder en väldigt klar signal till företag som Skanska, NCC och Peab som deltagit i en kartell och berikat sig på kundernas, skattebetalarnas och konsumenternas bekostnad. Med det är vi nöjda.
Norgren tycker inte heller att det var ett misstag att sätta konkurrensskadeavgifterna så högt som totalt 1,2 miljarder, trots att tingsrätten nu prutat ner beloppen till omkring 460 miljoner kronor.
Inte alls, vi driver rättspraxis i Sverige på det här området och vi har nu lyckats få upp konkurrensskadeavgifterna. Hur vi ställer oss till domen, om vi överklagar eller inte, får vi återkomma till.
Konkurrensverket har tidigare sagt att avgiften ska vara så stor att den ska få bolagen att inte göra om brottet, och syftet är också att skrämma andra företag från olagliga samarbeten.
Det är meningen att det ska svida och det betyder att man måste ta till stora belopp, sade verkets jurist Hanna Lekås i samband med sin plädering i våras.
Det har snart gått sex år sedan Konkurrensverket fick tips om att de stora byggbolagen samarbetade för att hålla priserna uppe på entreprenader för asfaltbeläggningar. Det resulterade i det hittills största kartellmålet i Sverige.
Målet har manglats under över 40 förhandlingsdagar i Stockholms tingsrätt under våren och i dag kom tingsrättens bedömning i en dom på flera hundra sidor.