Det är en helt ny bil som rullar ut från Mercedesfabriken i Rastatt, där de svagheter som byggdes in i första A-klass nu rättats till.
Nya A-klass har vuxit i all riktningar, inklusive kvalitet. Nu tar ingen miste på att det är en äkta Mercedes in i minsta plåtveck. Formen har behållits men innehållet är till största delen nytt. Och till detta kommer att Mercedes sänkt priset med sju procent, vilket gör bilen konkurrenskraftig i det heta Golfsegmentet.
Trots att A-klass blivit den succé Mercedes förväntade sig i Europa, har det inte gällt i Sverige. Totalt har 6 500 exemplar sålts, vilket gör knappt 1 000 bilar om året.
-- Med den nya bilen och nya prissättningen tror vi oss kunna fördubbla den siffran, säger försäljningsansvarige för Mercedes-Benz i Sverige, Jörgen Forsberg.
- Vi tror vi kan ta köpare från både VW Golf, Renault Mégane och faktiskt också intressera Volvo-ägare.
Någon kort A-klass på 3,60 meter finns inte längre, utan alla är numera 3,84 meter långa, vilket bidrar till att bilen blivit mycket rymlig.
Från tidigare A-klass har man behållit det unika sandwichgolvet, som i hög grad bidrar till bilens för sin storlek utmärkta krockskydd.
Men plattan har modifierats så att baksätespassagerarna kommer längre ner med fötterna, samtidigt som kofferten blivit generösare.
Bilen har också fått en helt ny bakaxel, som var den förra bilens akilleshäl.
Interiört är det helt nytt - stolar, instrumentbräda och så vidare. Den tidigare lätt avantgardistiska panelen har nu blivit rak och strikt.
Instrumenten är runda och allt väl samlat kring föraren.
Stolarna, som förut ansågs lite klena, har blivit bulligare och har fått generösare skjutmån, som ger plats åt både korta och mycket långa.
Man sitter riktigt bra.
En ny fartberoende elektriskt assisterad servostyrning och aktiva stötdämpare är andra nyheter på A-klassen.
Nå, hur har nu Mercedes ingenjörer lyckats? Ja, det ska mycket till innan någon lyckas välta den här bilen.
Över huvud taget har både köregenskaper och komfort vuxit och det placerar bilen bland de främsta i klassen.
Borta är nervigheten i styrningen och den småskuttiga fjädringen.
I stället bjuds storbilskomfort och körglädje som man annars lätt förknippar med andra märken.
De fyra bensinmotorerna, från 1,5 till 2,0 liter - 90 till 193 hk - är helt nya. Dragvilliga och tysta.
Dessutom går bilen synnerligen snålt. A150 med 90 hk nöjer sig med 6,2 l/100 km. Och än snålare är de tre dieslarna som nöjer sig med 4,9 respektive 5,4 l/100 km.
Alla motorer klarar de kommande miljökraven.
Bilen kan fås med 5- eller 6-växlade lådor, alternativt en steglös automat som heter Autotronic.
Med whiplashskydd i stolarna är säkerheten till synes på topp och det skulle förvåna om bilen inte plockar fem stjärnor i EuroNCAP.
Ett minus är att krockgardiner kostar extra. (TT Spektra)