Nej, inte riktigt. Vi är sämre på att uppskatta tidsvinst än vi tror, och kör vi redan fort är det knappt lönt att gasa på mer.
Ekvationen verkar så enkel. Du är tre minuter sen och måste köra in den tiden. Alltså trycker du på gasen och ökar hastigheten. Bara du kör fortare så kommer du ju fram snabbare, oavsett om du ökar från 30 till 40 kilometer i timmen eller från 100 till 110?
Det är, visar det sig, en sanning med modifikation. Och vad som visar sig vara ren lögn är din intuitiva förmåga att räkna ut tidsbesparingen i förhållande till hastighetsökningen.
Det är Gabriella Eriksson, forskare vid Statens väg- och transportinstitut, VTI, och Stockholms universitet, som undersökt saken i simulator.
– Vi underskattar hur mycket tid vi kan köra in när vi ökar farten från låga hastigheter. Däremot överskattar vi tidsvinsten vid högre hastigheter, säger hon.
– Det gäller oss alla, oavsett om man kört bil länge eller aldrig gjort det tidigare. Jag testade även med personer som inte ens har körkort, och resultatet blev det samma.
Så här gick det till: 24 personer deltog i studien. I VTI:s bilsimulator i Linköping fick deltagarna köra en sträcka på 30 kilometer två gånger. Första gången fick de en angiven hastighet. Nästa gång fick de i uppdrag att köra samma sträcka igen, fast nu tre minuter snabbare. Två hastighetsgränser testades; 30 och 100 kilometer i timmen.
Resultatet var entydigt; när hastigheten ökades från 30 kilometer i timmen körde deltagarna in sex minuter, när den ökades från 100 körde de in två minuter. Trots att de ökade farten med ungefär lika mycket.
– Sambandet mellan hastighetsökning och tidsvinst på en sträcka är inte linjärt. Om du kör i 100 kilometer i timmen och ökar med 10 ger det mindre genomslag eftersom du redan åker så fort. På 30 kilometer hinner du helt enkelt inte köra in så mycket tid, även om det känns så, förklarar Eriksson.
– Det motsatta gäller också. Om du ökar från 30 till 40 ger det större genomslag eftersom tiden det tar att köra 30 kilometer är längre.
Exakt vad det här får för praktiska konsekvenser är för tidigt att säga. I försöken använde man en ny slags mätare, där deltagarna i stället för hastighet fick se något som mätte sparad tid. Ju mer man gasade, desto mer tid sparades – inte. Vad mätaren i stället tydligt visade var att just tidsvinsten krympte ju fortare bilen färdades.
– Med den mätaren blev det så klart betydligt lättare att nå målet vi satt upp. Det visar ju att det går att skapa system i bilen som hjälper oss med det här, säger Eriksson.
Lärdomen vi andra kan dra är att det är föga vits med att öka hastigheten om vi redan kör fort. Vi kommer ändå inte fram så mycket fortare. (TT)