Däremot är det mer tveksamt om svensken väljer den bästa motorn till sin nya bil. En fransk diesel!
V50 är alltså fortsättningen på det bilprogram som Volvo nu utvecklar tillsammans med Ford och Mazda och som började med den nya S40-modell som just nu lanseras på marknaden. Volvo vill inte kalla det för en kombi, förmodligen för att markera att det inte är någon egentlig bruksbil, utan väljer i stället begreppet sportwagon, som skapades av Alfa Romeo för några år sedan.
Och någon bruksbil är det heller inte. I alla fall inte om utrymmena avgör. V50 är bara marginellt större än fyrdörrarsbilen S40.
Fäller man inte ryggstöden bak på V50 så sväljer bagagerummet bara 17 liter mer än kofferten hos S40. Men visst kommer svenska Volvo-köpare att satsa 10 000 kronor extra på kombin, förlåt sportwagon.
Om inte annat så för den fräcka designen. Henrik Otto, som hållit i ritstiftet, har skapat en bil med uppkäftig och självsäker attityd.
Han försäkrar dessutom att bilen inte kommer i något XC-utförande.
De bilder som figurerat på en XC50 är producerade i någon redaktionsdator, inte på Henrik Ottos ritbord.
Däremot går det att få toppmodellen V50 T5 med fyrhjulsdrivning från Haldex. Fast då får man slanta upp nästan 300 000 kronor. Då medföljer också 220 hästar.
Hur kul det nu än kan låta med en så effektfull femma från Skövde under motorhuven så kommer faktiskt den intressantaste motorn i det nya sortimentet från Frankrike.
Både nya S40 och V50 kommer nu med en helt ny 2-litersdiesel från franska PSA, det vill säga Peugeot-Citroën, som imponerade starkt under våra provkörningar i de sydspanska bergen.
Effekten anges till 136 hästkrafter, men vridmomentet, råstyrkan, som mäts i Newton-meter, är samma som hos den bensindrivna T5-motorn. 320 Nm redan vid 2 000 varv.
Det är nästan onödigt med sex växlar!
Men den sjätte växeln kapar förstås bränsleförbrukningen -- och ljudnivån. Bara om man trampar gaspedalen i botten för att accelerera kan man för en kort stund höra lite knatter från dieselmaskinen.
Dieselalternativet kommer dock inte till Sverige förrän i höst. Dels inväntar Volvo de nya beskattningsregler som är på väg för dieselbilar, dels väntar man in det aktiva partikel- filter som kommer att göra den nya motorn till världens kanske renaste diesel.
Om jag vore V50-spekulant skulle jag också vänta ... Förutom 2-litersdieseln så kommer med tiden också en fransk 1,6-litersdiesel på 110 hk och två mind-re 4-cylindriga bensinmotorer från Ford på 1,6 liter (100 hk) respektive 1,8 liter (125 hk).
Köregenskaperna är precis lika underhåll-ande som hos S40 och de ingår i grundpriset. Det gör också ABS-bromsar, det mycket effektiva antisladdsystemet DSTC, bältespåminnare i både fram- och baksäten, elfönsterhissar, klimatanläggning, rails och lastförskjutningsskydd. Sedan går det att plocka på olika utrustningspaket för upp till 59 000 kronor där det bland annat ingår läderklädsel, nyckellösa lås, xenonljus, larm, 17-tumshjul med mera. (TT Spektra)