I går var miljöpartiet ute på Vätternturné med sin biogasdrivna buss och stannade till i Motala, Vadstena, Stocklycke och Ödeshög.
Riksdagledamoten Helena Hillar Rosenqvist anser att skattesänkningen på alkylatbensin kommer att få stor betydelse för att minska utsläppen från båtmotorer på sjön. Det var en fråga som de drev igenom i höstbudgeten med regeringen. Nu vill hon gå ytterligare ett steg.
-- Det är dags att införa en skrotningspremie på gamla tvåtaktsmotorer för båtar. De skitar ner vattnet, säger hon.
Men Helena Hillar Rosenqvist har ännu inte räknat på hur många tvåtaktsmotorer som kan finnas i landet och vad det skulle komma att kosta i nya utgifter för statskassan.
-- Men det är bara att åka ner till hamnen i Hästholmen för att få en uppfattning om problemet, och en premie skulle kunna ligga på runt fem hundra kronor per motor, menar hon.
Miljöpartiet är samtidigt oroade för att salthalten stiger i Vättern. De hänvisar till en rapport frånVätternvårdsförbundet som visar att salthalten i Vättern ökat med 25 procent de senaste 30 åren.
-- Orsaken tycks vara den flitiga användningen av vägsalt på grund av att trafiken ökat på riksväg 50. Det finns ungefär 30 olika arter av sötvattensfiskar i Vättern som kanske inte gillar att det blir salt, säger Helena Hillar Rosenqvist.
Miljöpartiet vill åtgärda problemet genom överföra de tunga godstransportarna från väg till järnväg. Och styra bort tung genomfartstrafik från riksväg 50.
-- Vätterns vatten är livsviktigt för en halv miljon människor, påpekar Östergötlands språkrör Agneta Niklasson.