Trafikverket: SÄ fort ska tÄgen fÄ gÄ

250 km/h. Fortare ska inte tÄgen köra pÄ OstlÀnken. Det föreslÄr Trafikverket iden nya infrastrukturplanen som lÀmnades över till Regeringen pÄ torsdagen.

Sverige2017-08-31 13:01

Klockan 12:30 inleddes presstrĂ€ffen i Stockholm, dĂ€r infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tog emot Trafikverkets förslag till en ny nationell infrastrukturplan för Ă„ren 2018–2029. I förslaget finns Trafikverkets prioriteringar för satsningar pĂ„ infrastrukturomrĂ„det under den perioden.

Det handlar om bÄde underhÄll av befintlig infrastruktur och satsningar pÄ nya inslag i infrastrukturen runtom i Sverige.

– Det Ă€r en stor hĂ€ndelse, sĂ€ger Tomas Eneroth om informationen som finns i infrastrukturplanen.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon gick igenom en rad av de projekt som finns summerade i förslaget till ny infrastrukturplan. DÀr ingÄr OstlÀnken.

En av frÄgorna som tidigare diskuterats Àr hastigheten pÄ höghastighetsbanan. Det har pratats om 250 km/h. Det har pratats om 320 km/h.

Trafikverket har nu valt vÀg.

Det blir 250 km/h.

– Det Ă€r svĂ„rt att motivera den stora kostnadskillnad som finns. Det handlar om tio miljarder kronor, sĂ€ger Lena Erixon och förklarar att en höjd hastighet pĂ„ strĂ€ckan Stockholm–Linköping skulle innebĂ€ra att restiden blev sex minuter kortare.

Det anser Trafikverket inte Àr vÀrt tio miljarder kronor.

– Det fĂ„r sĂ„ stora konsekvenser i systemet, att vi menar att det hĂ€r Ă€r den bĂ€sta lösningen, sĂ€ger Lena Erixon.

I förslaget menar Trafikverket att OstlĂ€nken och den vidare höghastighetsbanan ska byggas ut successivt. Precis som tidigare sagts ska bygget inledas pĂ„ strĂ€ckan JĂ€rna–Linköping. DĂ€refter föreslĂ„r man att strĂ€ckan Linköping–TranĂ„s/Aneby börjar byggas – och dĂ€refter bör man gĂ„ vidare mot Göteborg/BorĂ„s.

Det första steget i projektet med OstlÀnken tas redan i Är, dÄ arbetet med Kardonbanan i Norrköping inleds.

Att hastigheten pÄ OstlÀnken sÀnks frÄn 320 km/h till 250 km/h betyder en del för kostnaden för den delen av satsningen pÄ höghastighetsbanor.

– Det blir omkring tio miljarder kronor mindre, sĂ€ger Lena Erixon om OstlĂ€nken.

I Östergötland kommer ocksĂ„ projektet med jĂ€rnvĂ€gen mellan Hallsberg och Mjölby fĂ€rdigstĂ€llas. Dessutom ska E22:ans förbifart i Söderköping att genomföras.

Tomas Eneroth menar att infrastrukturfrÄgorna Àr viktiga för Sveriges utveckling och att Regeringen tar de frÄgorna pÄ allvar.

– Ska Sverige kunna fungera som stark exportnation mĂ„ste vi ha fungerande transporter, sĂ€ger han.

– I det tar vi ett vĂ€ldigt viktigt steg i det vi kallar samhĂ€llsbygget.

Förslaget Àr Trafikverkets idé för hur man bör satsa. Regeringen kommer under vÄren att faststÀlla en plan för perioden, baserat pÄ det förslag som lÀmnats, meddelar Tomas Eneroth och förklarar att Regeringen lÀgger 100 miljarder kronor mer pÄ infrastruktursatsningar under den hÀr perioden Àn vad man gjorde under den förra planperioden.

Totalt sett omfattar förslaget 622,5 miljarder under den aktuella perioden. Av dessa ska 333,5 miljarder kronor gÄ till utveckling av infrastrukturen, dessa pengar ska alltsÄ inte gÄ till underhÄllsarbete.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!