Det är snyggt och välhängt, ja faktiskt lite som ett stycke välplanerad inredningsarkitektur. Färgerna skiftar från ljusgrönt till röda och ockrafärgade nyanser. I likhet med Lars Thostrups utställning på Galleri Kronan i januari, så är motiven laddade med mycken symbolik. Här finns den tredelade bilden "Avstånd förväxlas lätt med sanning", med stiliserade trädgrenverk i ett nyanserat gul-grönt-beige landskap. Ett motiv som sedan får sin förstärkning med bilder av blyertsstrukturerade trädstammar, som liksom lever sitt eget liv.

Fint nyanserade

Många av Lars Thostrups motiv handlar just om minnen. Det finns i sviten med titeln "Det är vad jag ser det är vad jag förstår". Välkomponerade halvabstrakta bilder med en spännande textur som påminner om känsligt formade trädstammar, med ljus- och spegelreflexer.

Det finns också i de två drömbilderna med nära sjölandskap, fint nyanserade med intagande rödockrafäger.

Kulturkrockar

Utöver natursymboliken blir vi också konfronterade med kulturkrockar i vår omvärld. Det förmedlas i form av lite bisarra, främmande ansikten på pelare, tillsammans med texter om att mötena kan handla om Kina, Irak, Jerusalem, Dafur. Symbolerna för dessa främlinggöranden handlar naturligtvis om bristen på sympati och deltagande för människor som lever i andra kulturer. Och kanske också på massmedias förvrängning av människor som lever utanför vår västerländska kultursfär.

Jag är alltjämt imponerad över Lars Thostrups närhet och engagemang i sin motivkrets.

Lars-Ola Johansson