Fyra av tio butiker upplever att svinnet ökar med självscanning och snabbkassor med självutcheckning, enligt en undersökning som Icanyheter gjort. Några av de Linköpingsbutiker vi pratat med har haft problem, men fördelarna överväger nackdelarna av varierande skäl.

Malin Olsson, butikschef på Hemköp på Storgatan i Linköping har inte sett att svinnet gått upp sedan kunderna fick möjlighet att checka ut själva.

– Vi har inte scanning utan bara självutcheckning. Den har en inbyggd funktion för att väga varan. Så den säger ifrån om du knappar in fel grejer. Allt vägs, och stämmer det inte överens med vad som är inlagt i systemet så tillkallar systemet personal. Det räcker med en extra pappkasse på vågen så känner den av skillnaden, så känslig är den.

Artikelbild

| Handlaren Mikael Oskarsson har valt snabbkassor där en personal hjälper till i fem kassor. Vanliga kassor för att täcka upp under dagens toppar finns det varken plats eller ekonomi till.

Fördelen för kunderna är att det kan gå fortare och för butiken finns det en vinst i att kunna ha sju kassor med bara en personal.

"Snatteri" ersattes 2017 av begreppet "ringa stöld" för egendomsbrott under 1000 kronor. Över tusenlappen blir brottet istället stöld eller grov stöld. En del av brottsligheten benämns i undersökningen också som bedrägeri när kunder medvetet försöker lura systemen på olika sätt. Vissa butiker har fått införa åldersgränser för att stävja problemet. Men för Malin Olsson på Hemköp är inte ungdomarna de värsta syndarna.

– Vi har bara kortbetalning, så en måste ju ha ett betalkort vilket sållar bort de yngsta. Men det är inte de riktigt unga som är problemet heller, det är folk mellan 30 och 40 år som är de värsta bovarna.

Tvärs över Storgatan ligger nybyggda Ica Supermarket. De har inget att jämföra med då deras självutcheckning stod klar redan när butiken öppnade.

Artikelbild

| Snabbkassor upplevs som ett bra alternativ nät kön till den vanliga kassan är lång.

– Vi valde att starta upp med tre vanliga kassor och fem självutcheck. Vi valde den här lösningen utifrån våra kundflöden med några få toppar varje dag. Under frukost, lunch och middagsrusningen måste vi klara av väldigt mycket människor i vår kassalinje. Då skulle vi behöva en yta för sex till åtta kassor, och det skulle vi inte klara av i ett cityläge, säger handlaren Mikael Oskarsson.

Istället har de byggt sin utcheckning baserat på andra butikers erfarenheter.

– Vi har intervjuat ett antal butiker som provat detta, och det vi tog med oss är att de flesta hade ganska låg andel kunder som valde självutcheck. De flesta låg bara runt tio procent. Vi har mellan 35 och 40 procent, och det tror jag beror på att vi har valt att ha vår självutcheck bemannad.

Några åldersbegränsningar i vem som får checka ut själv har Mikael inte behövt införa. Inte heller upplever han att det fuskas mer i snabbkassorna.

– Nej, det har vi inte märkt av. Men till skillnad från många andra så har vi en bemanning. Jag upplever att bland våra kunder är viljan stor att göra rätt för sig.

Stora Coop Garnisonen har haft självscanning och självutcheckning under minst fem år berättar butikschefen Michael Engback. Resultatet är lite blandat.

– Vi ligger granne med en skola och ibland kommer vi på skolungdomar med att fuska på ett eller annat sätt. Så det finns absolut problem, men det är inget jätteproblem och de som finns har ju alltid funnits.

Några åldersbegränsningar eller andra åtgärder har butiken inte behövt vidta. Men precis som de andra butikerna vi pratat med så löser bemanning många av problemen.

– Vi har alltid zonen bemannad. Det handlar om att vara uppmärksam och vaken.

Michael ser inte bara bemanningen som lösningen på ett problem, utan som en tillgång.

– Det är här vi kan få till ett riktigt bra kundmöte. Vi får någon eller några minuter extra med de kunder som vill prata. När du betalt i den vanliga kassan står nästa kund på tur.

Ica Maxi i Tornby har haft självscanning i över tio år och förra året införde butiken även självutcheck.

– Jag kan inte säga att vi fått mer svinn. Det är klart att vi upptäcker bedrägliga beteenden där som det finns överallt. Vi mäter svinn hela tiden och märker ingen drastisk ökning, berättar handlaren Tomas Lundvall.

Däremot hade butiken vissa problem vid införandet av självutcheckning.

– Precis när vi började med självutcheckning så hade vi ett litet ökat svinn där, men det har vi kommit till rätta med. Det var skolungdomar som satte i system att kolla om det gick att fuska lite.

Lösningen, än en gång, var extra personal.

– Vi satte till personal som ska ha uppsikt över scanningområdet. De kan både hjälpa till och hålla lite koll. Efter det kom vi ganska snabbt till rätta med problemen.