På måndagsmorgonen ansökte det brittiska resebolaget Thomas Cook Airlines om konkurs. Detta påverkar företagets svenska dotterbolag Ving och deras resenärer runt om i världen då det initialt inneburit att inplanerade flyg ställts in. 

Rebecka Skill och hennes familj har spenderat veckan med semester på Cypern. När det var dags att åka hem på måndagsmorgonen fick de, via ett sms från Ving, reda på att flyget hem till Sverige med Thomas Cook Airlines var inställt och flygtransfern likaså.

– Vi skulle ha åkt hem i morse men fick ett sms att flygningen var inställd 2,5 timme innan vi skulle åka. 

Artikelbild

| Rebecka Skill och hennes familj är fast på Cypern efter att charterbolaget Vings ägare brittiska resebolaget Thomas Cook gått i konkurs.

Familjen driver ett jordbruk med mjölkproduktion hemma i Tjällmo och de är oroliga för sina djur. 

– Gården löser sig tack vare våra avbytare. Vi hade tänkt ha en gemensam lugn trevlig vecka ihop men nu blir det bara stress och oro över att komma hem. Vi får säkert inte åka hem ihop heller, säger Rebecka uppgivet.

Familjen uttryckte oro över situationen redan under gårdagen men då försäkrade Ving att det inte var något att oroa sig över. 

Med på resan är hennes och sambons två söner, 1 och 3 år gamla, samt Rebeckas båda föräldrar, syster och svåger med deras två barn. 

Rebecka berättar att de inte fått någon information från Ving annat än det att flyget är inställt och att företaget jobbar hårt för att finna en lösning för alla berörda gäster. De har lovat att återkomma med mer information. 

Familjen vågar inte boka något separat flyg för att ta sig hem eftersom Ving meddelat att de inte lovar ersättning och kostnaden skulle vara hög. 

– Att boka ett separat flyg skulle kosta omkring 25 000 kronor för alla, vi har dessutom redan fått boka om våra hotellrum själva utan hjälp från Ving för 1000 kronor natten. Hade vi inte gjort det hade vi stått utan rum också.

Hade familjen bokat flyg separat skulle det dessutom kunna innebära en förlängd restid till upp emot 11 timmar, något Rebecka gärna inte ville utsätta sina barn för.

Sent under måndagseftermiddagen meddelade Ving att familjen skulle bokas in på ett annat hotell omgående.   

– Det är jättestressigt, speciellt eftersom beskedet kom precis innan barnen skulle lägga sig.   

Charterbolaget Vings agerande får tummen ner av Rebecka. Familjen har försökt att nå företaget under dagen, men det har varit envägskommunikation eftersom Ving bara har skickat ut sms med information.

– Vi kan inte koppla av för fem öre när vi inte vet om vi får åka om två timmar eller tio dagar. 

Enligt TT är framtiden för researrangören Ving oklar. Konkursen har hittills orsakat flera inställda flygavgångar. Bara i Sverige berördes drygt 1700 resenärer som skulle flugit från Sverige och drygt 1550 resenärer skulle ha kommit hem.

Charlotte Hallencreutz är informatör på Ving. Hon beklagar att resenärer har blivit strandade.

– Det är jättetråkigt.

Hon säger att företaget försökt hålla sin webbsajt uppdaterad med information och att de även har skickat sms för att informera sina resenärer.
Enligt Charlotte Hallencreutz kan det ha varit svårt att komma fram på telefon då det varit långa telefonköer till Ving i hela Norden under dagen. 

– Vi jobbar intensivt och kommer att kunna ge besked under kvällen (mot tisdagen) hur det blir med resenärernas hemresor, säger Charlotte Hallencreutz.