Stenhård konkurrens hindrar inte tysk jätte

På måndag öppnar Media markt varuhus i Linköping. Den stenhårda konkurrensen inom hemelektronikbranschen har blivit en följetong.

Ronny Merzbach varuhuschef på Media Markt i Linköping
Foto Pia Molin

Ronny Merzbach varuhuschef på Media Markt i Linköping Foto Pia Molin

Foto: pia molin

Tornby2012-11-09 06:30

Den tyska storkedjan Media markt öppnar sitt varuhus i det område på Tornby som har kommit att kallas för "dödens triangel".

Flera butiker i området har visat stor olönsamhet. Nu provar Media markt lyckan på samma plats. Väggen mellan de tidigare butikerna Onoff och Nordik har slagits ut för att bana väg för det nya varuhuset.

- Dödens triangel, ja jag känner till det men jag tror på området, det har gjorts en infart till och det finns gott om parkeringar, säger Ronny Merzbach, varuhuschef på Media markt i Linköping.

Ett av de större

Det nya varuhuset är ett av bolagets större, i Norrköping är lokalerna 3 800 kvadratmeter och i Linköping 4 800 kvadratmeter stort. HUI Research anser att konkurrensen i hemelektronikbranschen är helt unik för Sverige och trots att aktörer som PC city, Onoff och Expert har fallit bort så utökar andra sin verksamhet i Linköping.

- Vi har anställt 73 personer som ska jobba här i Linköping, säger Ronny Merzbach.

Miljardförlust

Linköping och Östergötland är intressant för branschen. Media markt i Norrköping är till exempel en av få varuhus i kedjan som någon gång har visat positivt resultat. Elgiganten i Linköping flyttade nyligen till nästan dubbelt så stora lokaler och gjorde flera nyanställningar. Media markt har de senaste åren gjort miljardförlust i Sverige men i Öster götland och Linköping finns det en stark marknadsplats för teknikprylar.

- Vi har stort stöd från ägarna och jag har fullt fokus på Linköping som är en stark marknad och en stark region, säger Ronny Merzbach.

Gav upp Frankrike

För kunderna fortsätter drömsituationen med låga priser men för aktörerna handlar det om uthållighet. Media markt i Sverige är en del av elektronikkoncernen Media Saturn som i sun tur ägs till 75 procent av Metro.

För två år sedan gav koncernen upp sin etablering i Frankrike och frågan är hur länge den tyska elektronikjätten orkar med den svenska marknaden. För även om bolaget slår upp portarna i Linköping på måndag fortsätter bolaget med stora minusresultat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!