Näringsminister Maud Olofsson, som med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin i dag mötte Saabledningen, avslöjar att det finns intressenter som har hört av sig till regeringen.
Det finns de som har hört av sig till departementet och de har vi skickat vidare till rekonstruktören. Det handlar mest om en intresseanmälan. Så långt är det bra, säger hon till TT.
Det finns också intressenter som har hört av sig till Saabledningen.
Det väcker viss förvåning hos analytikern Christer Karlsson, som är professor vid Copenhagen Business School.
Lustigt att det dyker upp intressenter nu, när General Motors försökt sälja Saab under så lång tid. Varför skulle läget vara bättre nu? frågar sig Christer Karlsson.
Han anser att den mest attraktiva delen i företaget är varumärket Saab.
Fabriken i Trollhättan är bra, men jag har svårt att tro att någon köper en bilfabrik när det finns en sån våldsam överkapacitet i världen. Det är affären Saab som är intressant. Bilarna kan byggas var som helst, framhåller Christer Karlsson.
En möjlighet är att Saab köps av riskkapitalister i någon form.
Fördelen med det är att företaget överlever, och får en respit. Men annars ser jag bara nackdelar. Sådana ägare kan inget om verksamheten, har inget intresse för den och är bara ute efter att göra vinst på aktierna när man sedan säljer vidare. Det har inte varit lyckat i något fall inom bilindustrin, säger Christer Karlsson.
Olofsson tyckte att samtalen med Saabledningen varit bra. Hon betonade återigen att ägarfrågan är central i diskussionerna med Saabledningen.
Skälet är ju att GM har sagt att man släpper Saab 2010. Om vi ska ha en chans att vända framåt måste vi ha en ägare att diskutera med.
Svenska staten tillåter inte Saab att söka lån hos Europeiska investeringsbanken (EIB), så länge ägarbilden är oklar. Detta för att staten inte ska få Saab i knät.
Men tiden är knapp. Den påbörjade rekonstruktionen av Saab Automobile har sin givna agenda, och i slutet av mars lämnar regeringen i USA besked om fordonsindustrin där.
Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin meddelar i ett pressmeddelande att regeringen förbereder en ansökan till Europeiska Globaliseringsfonden.
Fonden förfogar årligen över 500 miljoner euro. Den ska ge stöd för omställning till arbetstagare som blivit arbetslösa till följd av genomgripande förändringar i världshandeln enligt Littorin.
I december presenterade regeringen en rad insatser för att stötta den krisdrabbade fordonsindustrin till ett värde av 28 miljarder kronor.
Företrädare för facket mötte ministrarna i Trollhättan.
Deras budskap till oss är tydligare. De vill ställa upp och hjälpa till, känns det verkligen. Det känns som att de låsningar man känt tidigare är på väg att luckras upp, säger Paul Åkerlund, verkstadsklubbens ordförande till TT.