GM-beslut avgörande för Saab

Ett beslut om var den kommande Astra-modellen ska byggas kan komma från General Motors Europa redan i morgon. Det uppger Reuters som refererar till den tyska tidningen Auto Zeitung. Beslutet blir avgörande för Saab.

Trollhättan2007-04-16 00:00

Ett beslut om var den kommande Astra-modellen ska byggas kan komma från General Motors Europa redan på tisdagen. Det uppger Reuters som refererar till den tyska tidningen Auto Zeitung. Beslutet blir avgörande för Saab.

Jag vet inte mer än att vi i facket ska träffa GM:s ledning i Bryssel under tisdagen och det är ju möjligt att det kan komma ett besked då. Det måste ju komma förr eller senare, säger verkstadsklubbens ordförande på Saab Automobile, Paul Åkerlund. Någon förhandsinformation om att ett beslut skulle vara på gång redan nu finns dock inte.

Fem fabriker konkurrerar om att få bygga nästa generation Astra på den nya Delta 2-plattformen. Astra är GM:s storsäljare i Europa med drygt en halv miljon bilar om året.

Saab vill också bygga en mindre modell, Saab 9-1, på samma plattform eftersom tillverkningen av nästa generation 9-3- och 9-5-modeller om några år flyttas till Rüsselsheim.

Hot om nedläggning

Saabchefen Jan Åke Jonsson vill helst ha kvar en produktion på 100 000 bilar i Trollhättan efter 2010. Den skulle kunna bestå av en variant av Opel Astra, den nya lilla Saaben och Cadillac BLS som redan tillverkas hos Saab.

GM-ledningen uppges länge ha varit inställd på att bygga Astra i fyra fabriker, vilket skulle innebära att en av de aktuella fabrikerna blir utan och kan hotas av nedläggning. Att lägga ned ytterligare en fabrik utöver den tidigare nedläggningen av den portugisiska fabriken är något som GM:s Europafack satt sig kraftigt emot.

Enligt Auto Zeitung skulle GM redan ha bestämt att en del av nya Astra ska produceras i tyska Bochum från 2010, medan det fortfarande är obekant vilka tre övriga fabriker som får dela på resten av produktionen.

Fem fabriker aktuella

Europafacket uppges ha erbjudit sig att medverka till att sänka kostnaderna med närmare 2,7 miljarder kronor för att bli mera konkurrenskraftiga och därmed förhindra att någon fabrik läggs ned.

De fem fabriker som är aktuella för produktion av kompaktbilarna är förutom Trollhättan och Bochum också Gliwice i Polen, Antwerpen i Belgien och Ellesmere Port i Storbritannien.

En talesman för GM Europa betecknade på måndagen uppgifterna i Auto Zeitung som spekulationer och vägrade ge några ytterligare kommentarer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!