General Motors (GM) överväger att göra sig av med flera av sina märken för att klara krisen.
Ett av dem är Saab Automobile.
Jaså, säger IF Metalls klubbordförande Paul Åkerlund om uppgifterna.
Jag har hört ryktena förr, men inte några konkreta uppgifter.
Och dystra rykten och uppgifter om Saab Automobile är han van vid.
Vi har varit uträknade så många gånger förr, säger han till TT.
Den här gången är källan till uppgifterna om Saab den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg, som talat med personer inom GM-sfären.
GM diskuterar många olika frågor, om det här är en av dem vet jag inte, säger Åkerlund.
Men det kan knappast vara Saab som löser GM:s problem. Jag tror inte vi står jättehögt på dagordningen.
Eric Geers, informationschef på Saab Automobile, har inga kommentarer till de nya uppgifterna om att Saab är på väg ut ur GM.
Sådana här uppgifter som nu finns hos Bloomberg har vi ingen aning om, säger han.
GM ska lämna in ett förslag till kongressen i USA om hur man ska banta sina kostnader och förluster. Förslaget ska vara klart den 2 december, enligt Bloomberg. Det blir en hearing den 5 december och veckan därpå, luciaveckan, kan kongressen rösta om stödet till GM.
Då kan Saab Autombile få veta hur framtiden blir.
TT: Om det blir ett dystert besked, har ni någon beredskap för det?
Det är inte så lätt. Vi får försöka anpassa oss till den situation som uppstår, säger Åkerlund.
Visst är det så att andra ägandeförhållande kan uppstå. Men vad är det då som kommer, hur ser villkoren ut och så vidare? Det är svårt att ha beredskap om man inte vet.
I de åtgärder som enligt Bloomberg nu diskuteras inom GM för att beveka kongressen är Saab inte ensam om att försvinna ut ur GM-familjen. Koncernen funderar också över att göra sig kvitt Pontiac, Saturn och Hummer.
Pontiac, som förra året tillverkade drygt 435 000 bilar i USA, Mexiko och Kanada (Saab Automobile tillverkade 100 000 enligt officiella siffror i Automobile Revue, plus 5 500 i USA) är en av GM:s äldsta familjemedlemmar. Pontiac har gjort bilar i 82 år.
GM har förutom problemen med att sälja sina bilar också en besvärlig likviditetskris. Pengarna som man ska betala räkningar och löner med kan vara slut före årets slut, enligt vad man på GM själva uppgav i början av november.
Det gör läget extra jobbigt.
Förutom lågkonjunktur har vi en riktig finanskris, det gör den här situationen en eller två divisioner värre än tidigare kriser, säger Åkerlund.