Regeringen utesluter inte att man kan behöva anslÄ extra pengar för att stödja Saab och TrollhÀttan. Framför allt handlar det om tidigarelÀggning av vÀgutbyggnader.
Det beskedet gav statssekreterare Sven-Eric Söder, som leder regeringskansliets speciella statssekreterargrupp, nÀr han pÄ fredagen besökte Saab Automobile.
Det Ă€r helt omöjligt att ha nĂ„gon uppfattning om hur det kommer att sluta, svarar Sven-Eric Söder pĂ„ TT:s frĂ„ga om hur han bedömer Saabs chanser att vinna kampen över RĂŒsselsheim nĂ€r det gĂ€ller den framtida produktionen av General Motors medelstora bilar.
I slutet kommer hÄrda fakta att avgöra vilken anlÀggning som visar sig ha de bÀsta förutsÀttningarna att klara produktionen, sÀger Söder.
Han tillÀgger att det sÀkert ocksÄ kommer att ha betydelse hur det politiska systemet agerar.
Söder sammantrÀffade pÄ fredagen med Saab Automobiles vd och ordförande Peter Augustsson, fackliga representanter samt representanter för kommunen och regionen.
Infrastrukturen Àr naturligtvis en viktig del om 300 000 bilar ska tillverkas i TrollhÀttan, men kostnadseffektiviteten vÀger förmodligen Ànnu tyngre, sÀger Metallklubbens ordförande Paul à kerlund.
De första signalerna om att GM tÀnkte koncentrera tillverkningen av mellanklassbilar till en fabrik kom redan i vÄras. NÀr det definitiva beskedet gavs för en vecka sedan tillsattes en grupp statssekreterare frÄn olika politikomrÄden som infrastruktur-, regionalpolitik-, arbetsmarknads-, miljö-, forsknings- och utbildningsfrÄgor för att kartlÀgga vilka insatser som behöver göras.