Saab 9-3 byggs i Trollhättan

Nästa generation av Saab 9-3 ska byggas i Trollhättan. Saabledningen informerades på torsdagen om detta genom ägaren GM Europas vd Carl-Peter Forster och Saab Automobiles styrelseordförande.

Trollhättan2008-06-19 00:00

Nästa generation av Saab 9-3 ska byggas i Trollhättan. Glädjen över beskedet var stor hos de drygt 2 000 anställda på Saab-fabriken. Modellen 9-3 utgör två tredjedelar av Saabs produktion.

Saabledningen informerades på torsdagen om detta genom ägaren GM Europas vd Carl-Peter Forster och Saab Automobiles styrelseordförande.

Vi är naturligtvis enormt glada, inte minst för alla som har jobbat stenhårt i fabriken för att se till att vi har en effektiv fabrik som levererar hög kvalitet, säger Eric Geers, informationschef på Saab Automobile, till TT.

TT: När kommer nya Saab 9-3?

Det vill alla veta, även våra konkurrenter. Men vi säger inget om detta ännu.

I dag byggs cirka 100 000 bilar i Trollhättefabriken. De flesta, cirka 90 000, är Saab 9-3.

TT: Var ni oroliga någon gång för att nya 9-3 inte skulle hamna i Trollhättan?

Man är alltid lite orolig. Bilindustrin är lite brutal just nu, det händer en massa saker. Därför är det bra att vi fått beskedet att 9-3 ska byggas här.

Modellen 9-3 utgör två tredjedelar av Saabs produktion. Enligt tidigare planer skulle tillverkningen ske i Tyskland men under våren har det ryktats om att GM tänkt om.

Spekulationerna har tillbakavisats av Saab Automobile. Inriktningen på kompaktbilar i Trollhättan och mellanklassbilar i Rüsselsheim ligger fast, har det sagts.

Redan i fjol fick Trollhättefabriken veta att den skulle bygga nästa generation kompaktbilar, utan att var bestämt vilken modell det skulle bli.

Nu är det klart att det blir Saab 9-3, säger Eric Geers.

Glädjen var påtaglig bland de anställda på fabriken i Trollhättan sedan de informerats om GM:s beslut.

Vi är naturligtvis nöjda med beslutet, sade Paul Åkerlund, ordförande för IF Metall i Trollhättan.
Annat vare det för drygt tre år sedan när GM meddelade att man tänkte flytta produktionen av 9-3 till tyska Rüsselsheim efter 2010. Då var beslutet så mycket bittrare eftersom fabrikerna i Trollhättan och Rüsselsheim spelades ut mot varandra. Så har inte skett denna gången, säger Åkerlund.

Det var för drygt tre år sedan, i mars 2005, som fabriken i Rüsselsheim tilldelades den åtråvärda tillverkningen av mellanklassbilar.

Rüsselsheim avgick med segern i kraft av sin tyngd och de investeringar som redan gjorts i fabriken. Att rusta Trollhättan till motsvarande nivå skulle enligt GM kosta för mycket.

Beskedet slog ned som en bomb i Sverige efter en lång tid av ovisshet. Beslutet hade också föregåtts av facklig kritik mot hur olika GM-fabriker i Europa, enligt fackets beskrivning, ställdes mot varandra.

Den fortsatta diskussionen i Sverige blev även politisk. Den dåvarande borgerliga oppositionen lastade den socialdemokratiska regeringen för matchförlusten. Regeringen försäkrade dock att det så kallade Trollhättepaketet med satsningar på väg och järnväg skulle fullföljas.

Trollhättefabriken garanterades fortsatt verksamhet till år 2010, alltså fem år framåt. En lång tid för att vara inom bilindustrin, menade dåvarande Saabchefen Peter Augustsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!