Saab Automobile hade ett dystert 2008. Försäljningen sjönk med 25 procent, enligt preliminära siffror.
Företaget, som brukar pendla mellan 120 000 och 130 000 bilar, sålde bara 93 388 bilar under året, skriver TTELA.
Det är klart att 2008 var tufft. Och 2009 lär inte bli mycket lättare, åtminstone inte till en början, säger Saabs informationschef Eric Geers.
Redan siffror runt 120 000 bilar är låga och en följd av företagets smala program. Saab 9-5, som ska få en ersättare i slutet av 2009 enligt planerna, säljer bra i Sverige i sin Biopower-version, men inte utomlands.
Vi har jobbat med en enda modell och den (9-3) gör ett bra jobb. Det kanske man inte tror, men den tar marknadsandelar i många länder, säger Geers.
Saab-försäljningen har vikit mest i USA där det rasar ett rabattkrig, som Saab valt att ställa sig utanför.