De anställda på Saab Automobile i Trollhättan deltog på torsdagen tillsammans med övriga enheter inom General Motors Europa i en manifestation med krav på bättre information om framtida produktionsplaner.
På Saab valde facket att hålla en lägre profil än tidigare och nöjde sig med flygbladsutdelning och information i mindre grupper, men i belgiska Antwerpen fortsätter den veckolånga strejken.
Antwerpen var den fabrik som förlorade kampen om att tillverka nästa generation Opel Astra. Fabriken läggs inte ned, men produktionen minskar. I stället för Astra har ledningen uppgett att tillverkning av en annan modell kommer att förläggas dit.
Vår aktion i Trollhättan ska också ses som ett stöd för våra kamrater i Antwerpen, säger metallklubbens ordförande på Saab Paul Åkerlund.
Även om Trollhättan får vara med och bygga nästa generation Astra och förmodligen också en mindre Saab finns stor oro och oklarhet om framtiden. Detta gäller så länge man inte fått klara besked om vilken Astramodell som är aktuell för Trollhättan och i hur stor upplaga den ska byggas.
Det har talats om att fabriken kommer att få fortsätta att bygga runt 100 000 bilar även efter 2010, men några definitiva uppgifter har inte getts. Och även om fabriken får fortsätta bygga 100 000 bilar om året kommer fortsatta rationaliseringar att medföra personalminskningar.
De fackliga organisationerna inom GM Europa kräver i ett gemensamt uttalande att få garanterade produkter och volymer för fabriken i Antwerpen efter 2010 samt besked om produkter och volymer för den nya Deltaplattformen i Sverige, Tyskland, Polen och Storbritannien.
För oss är det inte minst viktigt att också få ett framtidsavtal för Powertrains verksamhet vid motorfabriken i Södertälje och växellådsfabriken i Göteborg, säger Åkerlund.