20 000 kom till marknaden

En del saker är kanske bäst som de är. Ulrika marken, till exempel. Här snurrar karusellerna som förr, Nykilsbarnen har ledigt från skolan och Tomas från Ljung säljer gardiner, precis som de senaste 44 åren.

Lill-Folkes har sin givna plats på området.

Lill-Folkes har sin givna plats på området.

Foto: Adam Wrafter

ULRIKA2016-09-08 20:55

Det mest unika är djurmarknaden. Den klaras som vanligt av redan på förmarken på onsdagen.

20 000 besökare

Nu är det torsdag och riktig marknadsdag. Kanske är 20 000 besökare i Ulrika de två marknadsdagarna, men det är inte trångt.

Bara varmt. I tältet invid skolan sitter Siv och Folke Wasén och kopplar av med lite pommes frites. De kallar sig Lill-Folkes och har spelar i 30 år på Ulrika marken. Från början var Ivan och Barbro från Motala också med i orkestern, men de är borta nu. Siv och Folke tänker inte sluta.

– Vi spelar inte på några andra marknader, men den här platsen intill skolan är vår, säger Folke. I dag har vi spelat fem timmar i sträck. Sedan fick vi lite pommes och gjorde paus. Nu orkar vi nog inte mer.

Tradition

Årets marknad är den 153:e i ordningen, så givetvis har en del saker hunnit ändra sig under åren.

– Men det är en traditionsmarknad, säger Johan Netz i marknadskommittén.

– Jag kommer faktiskt inte på någon enda nyhet för året.

Tomas Gingred är från Boråstrakten kom hit med sin pappa för 44 år sedan för att sälja tyger och gardiner. Pappa är borta, men Tomas kommer tillbaka varje år.

– Jag har stått på många marknader, men nu är det bara Ulrika, säger han.

Varför?

Han funderar.

– Det är omgivningarna. Och folket. Jag trivs här. Säljer bra.

Skolresa

Nykils sjätteklassare säljer bröd för att få pengar till skolresan, precis som vanligt. Och precis som vanligt så är det mest mammorna som har bakat.

– Limporna säljer bäst, avslöjar Demail Karlsson.

Inte långt därifrån säljer Gammalkils IF:s förre ordförande Jan Gustavsson lotter tillsammans med sin Sonja.

– Jag har säkert hållit på i 50 år, säger Jan.

Och varför ändra på ett vinnande koncept?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om