Ăver 100 tidigare amiraler stĂ€llde sig i helgen bakom ett öppet brev, dĂ€r ett gigantiskt kanalbygge som planeras vĂ€ster om Istanbul ifrĂ„gasĂ€tts. Regeringen ser brevet som militĂ€r inblandning i civila frĂ„gor, och beskriver undertecknarna som potentiella kuppmakare.
En brottsutredning inleddes i söndags, och pÄ mÄndagen meddelar Äklagarmyndigheten att de exmilitÀrer, minst tio, som anses vara drivande bakom brevet ska gripas.
Löser flaskhals
De anklagas enligt mediebolaget NTV för "anvÀndande av makt och vÄld för att störta samhÀllsordningen". Bedömare kallar enligt nyhetsbyrÄn AFP brÄket för den vÀrsta tvisten mellan Erdogan och militÀren sedan kuppförsöket i Turkiet 2016.
Kanal Istanbul utmÄlas av föresprÄkarna som Turkiets motsvarighet till Panama- eller Suezkanalen. Den ska lösa en flaskhals för handeln, genom att komplettera den överbelastade Bosporen med en ny stor sjörutt för transporter frÄn Svarta havet till Marmarasjön och vidare ut pÄ vÀrldshaven.
Kanalen skulle göra den yttersta delen av Ăstra Thrakien, dĂ€r den europeiska delen av Istanbul ligger, till en ö. Bygget Ă€r budgeterat till motsvarande runt 100 miljarder kronor, och skulle samordnas med ambitiösa motorvĂ€gar och linjer för höghastighetstĂ„g.
Galna planer
Redan nÀr det började talas om det gigantiska projektet pÄ 00-talet kallade turkiska medier planerna för galna. Recep Tayyip Erdogan, som dÄ var premiÀrminister, valde att tolka det positivt, och beskrev det som just en galet stor satsning nÀr han offentliggjorde planerna 2011.
InvÀndningarna Àr dels att Turkiet inte har rÄd, dels att miljökonsekvenserna skulle bli stora och oförutsÀgbara. Bland annat skulle sjöar som stÄr för mycket av vattenförsörjningen för storstadsomrÄdets 15 miljoner invÄnare försvinna.
Men amiralerna siktar mest in sig pÄ ett annat argument; Montreaux-konventionen. Denna internationella uppgörelse frÄn 1936 reglerar sjötrafiken i Bosporen, och innebÀr i korthet att civila fartyg har fri passage medan militÀr trafik Àr begrÀnsad.
Oroande debatt
FrĂ„gan Ă€r om Montreaux-konventionen skulle gĂ€lla Ă€ven Kanal Istanbul. Om inte skulle Turkiets regering kunna tjĂ€na stora pengar pĂ„ avgifter, som Panama och Egypten gör med Panama- respektive Suezkanalen. Det skulle ocksĂ„ ge bĂ„de Turkiets och andra lĂ€nders marinstridskrafter helt nya möjligheter â vilket kan stĂ€lla maktbalansen i regionen pĂ„ Ă€nda och redan har fĂ„tt Ryssland att reagera starkt.
Montreaux-konventionen Àr "bÀsta skyddet för turkiska intressen", heter det i brevet, och att överhuvudtaget öppna frÄgan om dess giltighet för debatt Àr "oroande".
"Vi tycker att man ska avstÄ frÄn alla typer av retorik och handlingar som kan innebÀra ifrÄgasÀttande av Montreaux-konventionen", stÄr det i brevet.
Tvisten kommer olÀmpligt för Erdogan, som pÄ tisdagen tar emot EU:s ledare Ursula von der Leyen och Charles Michel i Ankara i hopp om att lappa ihop relationen till Europa.