Scama firar med infångat Draken-plan

Ingen som åker genom Väderstad har kunnat missa det. Det utlånade Drakenplanet som fastnat i ett nät utanför företaget Scama AB.

Vd Marcus Åhagen är nöjd med företagets marknadsföring under jubileet, ett J35 Draken utlånat från Flygvapenmuseet.

Vd Marcus Åhagen är nöjd med företagets marknadsföring under jubileet, ett J35 Draken utlånat från Flygvapenmuseet.

Foto: Sune Johansson

Väderstad2022-08-28 17:00
undefined
Vd Marcus Åhagen är nöjd med företagets marknadsföring under jubileet, ett J35 Draken utlånat från Flygvapenmuseet.

Det fraktades från Flygvapenmuseum i juni och fungerar nu som en reklampelare för det 50-årsjubilerande företaget. Scamas huvudprodukt är utrullningsnät på militära landningsbanor.

Vd Marcus Åhagen tar emot utanför entrén och visar runt. Scama är ett familjeföretag, där hela familjen Åhagen arbetar på olika poster.

– Det är en fördel för vi kan lättare tänka långsiktigt, särskilt viktigt när omsättningen varierar en del från år till år på grund av de långa affärscyklerna i vår bransch.

Några problem att hålla sams har de inte heller, försäkrar han.

undefined
Här tillverkas näten till utrullningshindren från Scama i Väderstad. Som längst görs de 60 meter.

50-årsjubileet ska firas i höst. Man kan också glädja sig åt en kraftigt ökande omsättning och att företagets andel av denna ganska smala marknad ökar.

– Vi har fortsatta mål att öka. På 90-talet hade vi cirka fem procent av världsmarknaden. Idag mellan 30 och 35, berättar han.

När Corren besökte företaget 2009 var omsättningen 13 miljoner kronor, och man meddelade stolt att man hoppades fördubbla den. Idag omsätter Scama 250 miljoner och vill nå 300 inom fyra år.

För en sådan utveckling krävs förstås rekrytering av folk med rätt kompetens. Scama söker kontinuerligt ny personal och har i dag ett 30-tal anställda, plus 20 i ett helägt dotterbolag i USA för den stora amerikanska marknaden.

undefined
Rejäla bromsar går det åt för att stoppa ett 40 ton tungt plan som kommer i 330 kilometer i timmen.

Tillverkningen av utrullningsnät kom igång på uppdrag av flygvapnet. För 50 år sedan var dödsolyckor med militärflygplan inte ovanliga, många skedde på landningsbanor. Nätet ska fånga upp ett flygplan som vid start eller landning av olika anledningar kör av banan. Nätet är i vanliga fall nedfällt i marken, men kan fällas upp vid start eller landning. Det ska klara att på ett mjukt sätt få stopp på ett jetplan som kommer 330 kilometer i timmen och väger 40 ton. Det klarar inget nät utan kraftiga bromsar i båda ändar av nätet. Både Malmen och Saabfältet har sådan anläggningar.

– Vår mest avancerade produkt är en datastyrd skivbroms som känner av tyngden och hastigheten på flygplanet och anpassar bromskraften, berättar Marcus och visar en två meter hög stålkonstruktion med stora bromsskivor i specialstål.

Scama säljer och installerar system i över 40 länder och specialanpassar produkterna.

undefined
Den här sommaren har Scama i Väderstad en betydligt mer spektakulär framtoning. Verksamheten växer och har i dag cirka 35 procent av världsmarknaden på utrullningsnät.

Eftersom det handlar om nödutrustning som helst inte alls ska komma till användning blir det mycket uppföljande kontroller, underhåll – och till sist utbyte av delar för att systemen ska fungera när det verkligen behövs.

Karta: Scandinavian Manufacturing Scama AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!