– 1990 lades tåget till Väderstad ner, nu har vi fått det tillbaka, skojade Per Nilsson som är fastighets- och besökschef på Väderstad AB före den första avgången.
Han har guidat runt i fabriken. En vandring som tog en dryg timme och avsevärd gångsträcka i fabriken. Den har växt i flera etapper under åren och idag är 75 000 kvadratmeter stor. Att besökare går omkring i fabriken är inte optimalt, en mer säker och praktisk lösning behövdes. Det handlar om att ta emot och visa kunder, skolklasser, föreningar och utländska besökare.
Redan för tre år sedan började Väderstad AB skissa på ett nytt besökscenter. På en innergård bakom receptionen har en utbyggnad uppförts som innehåller butik med Väderstadprylar, konferensrum, biograf – och tågstation.
Premiärturen gick på torsdagen. Förutom flera ur företagsledningen och entreprenörer hade man lottat ut tio biljetter till anställda.
21-åriga Jennifer Johansson vann en av biljetterna. Hon vinkar glatt till sina kollegor inne i hennes avdelning "disc line" där de svarta tallrikarna monteras på de rödgula harvarna. Många anställda tittar upp när tåget passerar.
– Jag har ju varit runt förut och sett de olika avdelningarna, men det gav ändå ganska mycket att åka med tåget, tycker Jennifer när vi efter 20 minuter är tillbaka i tågstationen.
Då har vi snirklat oss igenom både lackering, svetsavdelning, laserskärning av plåt och montage på företagets olika produktionslinor.
Alla passagerare har fått lurar och hört Per Nilsson berätta fakta om produktionen, till exempel att all använd svetstråd på ett år skulle kunna räcka två och ett halvt varv runt jorden. Eller att det går åt 120 000 liter röd och gul färg per år.
– Vi har satsat hårt på att inomhusklimatet ska vara bra i fabriken, säger han och pekar på de "air-towers" som renar luften från föroreningar och svetsgaser.
På tåget är även tågets konstruktör med, Johan Alsäter på Ölmstad smide.
– Det var ett roligt jobb. Vi har testat oss fram och gjort en del justeringar, säger han.
Efter premiärturen kommer tåget och de båda lokförarna/guiderna Sara Andersson och Carolin Lind att göra täta turer med Väderstads nya tåg.
Fotnot: Persontrafiken på Hästholmenbanan slutade redan 1958, kring 1990 slutade dåvarande Väderstad-Verken köra transporter på banan.