Under första kvartalet med det nya avtalet blev det fel 23 gånger.
11 augusti blev fyra personer avsläppta på fel plats. 28 augusti var en taxi försenad i en timme. 26 september glömdes en brukare bort och blev inte hämtad. 22 september blev en taxi, som skulle hämta ett barn med assistent, försenad 1 timme och 15 minuter.
De flesta felen gäller förseningar 20 minuter eller längre. Det är främst äldre personer som drabbats. Ibland har två fel skett samma dag.
Nu vill individ- och familjeomsorgens chef Tina Andersson i Vadstena samtala med Motala taxi och de här avvikelserna och vilka åtgärder de kan leda till.
- Vi på socialförvaltningen har inte varit så bra på att rapportera när det har blivit fel, säger Tina Andersson som därför inte kan bedöma om 23 fel på ett kvartal är mycket eller lite.
- Klagomålen kommer oftast fram till enhetscheferna, säger hon.
Nu håller kommunen på att ta fram en gemensam rutin för hur felen ska rapporteras och föras vidare. Den ska gälla båda skolskjutsar och färdtjänst.