I november förra året sprack samarbetet mellan Moderaterna (M) och Socialdemokraterna (S) i Vadstena. Det ledde till att flera socialdemokratiska politiker lämnade sitt parti och blev så kallade politiska vildar – alltså ledamöter som inte längre tillhör något parti.
Efter att samarbetet tagit slut bildade M ett nytt samarbete med Kristdemokraterna (KD) och fem oberoende ledamöter som kallar sig Ansvar för Vadstena. Ihop hade de 17 av 35 platser i kommunfullmäktige. Det räckte inte till en egen majoritet, men de blev den största gruppen.
På grund av detta ville man ändra de politiska posterna i nämnderna så att de bättre speglade den nya styrkefördelningen i fullmäktige. Därför beslutade fullmäktige att återkalla uppdragen och välja om politikerna på de olika posterna.
Men detta beslut upphävs nu alltså av förvaltningsrätten i Linköping. De anser att fullmäktige inte hade rätt att återkalla uppdragen.
– Generellt är skyddet för förtroendevalda förhållandevis starkt. Det finns ändå möjlighet i kommunallagen att återkalla alla uppdrag i en eller flera nämnder, men vi tyckte inte att förutsättningarna var uppfyllda, säger Kristina H Samuelsson, rådman vid förvaltningsrätten.
Det skäl i lagen som kommunen försökte stödja sig på var att om majoritetsförhållandena i fullmäktige förändras och det inte återspeglas i nämnderna så kan man återkalla alla uppdrag och utse nya politiker.
– Det var en samverkan mellan S och M innan som hade en tydlig majoritet. Sedan sprack det och det var fem ledamöter som blev vildar. Då bildades en ny samverkan mellan dem, KD och M. Men de fick ingen majoritet och då kan man inte tillämpa den bestämmelsen, säger Kristina H Samuelsson.
Vad innebär detta för Vadstena kommun?
– Ja, först måste domen vinna laga kraft. Den kan ju överklagas till kammarrätten och då ska kammarrätten avgöra om de ger prövningstillstånd. Så det här kan ta sin lilla tid.
Vad händer om domen vinner laga kraft?
– Då är beslutet upphävt. Då ska fullmäktige rätta till det. Ett sätt att göra det är att återgå till hur det var innan.
Kristina H Samuelsson klargör att förvaltningsrätten också upphävt tillsättningen av de nya ledamöterna.
– Därmed sitter ju ledamöterna i nämnderna olagligen kan man säga, vilket innebär att beslut inte tillkommer på rätt sätt. Så något måste kommunen göra, men det ligger på kommunens ansvar att fundera ut hur man gör det och om fattade beslut måste ändras. Det beror ju på om besluten tagits i enighet eller inte. Men det är en fråga för kommunen.
Det har tagits beslut i nämnderna i ett halvår, är de besluten giltiga?
– Jag kan inte svara på det och hur man rättar till det i så fall eller om alla beslut ändå tagits i enighet. Det får kommunen klura på.
Om man är berörd av besluten, kan man då överklaga utifrån att de tagits av "ogiltiga ledamöter"?
– Det är också en fråga som kan inte kan svara på. Det beror ju på om besluten i sig fortfarande går att överklaga. Men i nuläget har ju inte den här domen vunnit laga kraft.
Det finns ärenden på andra håll i landet där nyval i fullmäktige och förändrade styrelseförhållanden överklagats. Men Kristina H Samuelsson bedömer ändå Vadstenaärendet som unikt.
– Det finns ärenden som handlat om den här paragrafen, men just den här situationen har vi inte sett att någon prövat tidigare. En lite ovanligt situation.
Det fanns även andra delar i besluten i fullmäktige som överklagades, exempelvis anklagelser om jäv vid tillsättningen av nya politiker. Där anser dock inte rätten att det begåtts några felaktigheter.