Olycklig kärlek, vrede och ett dödligt lotteri. Det är några av ingredienserna i Vadstena Akademiens uppsättning "Ödets lotter" som har premiär på fredag.
Varje år tvingas kung Demofoonte att offra en jungfru till guden Appollo. För att skydda sina egna döttrar sänder kungen iväg dem och detta väcker stort missnöje bland folket.
Det här är upptakten till operadramat "Demofoonte" som Vadstena Akademien sätter upp på Vadstena Slott med premiär på fredag. "Demofoonte" är en tragedi från 1735 och den är speciell då musiken är skriven av fyra olika tonsättare.
Vadstena Akademiens konstnärlige ledare Nils Spangenberg hade länge funderat på att sätta upp operan.
-- Jag är väldigt fascinerad av att det är flera tonsättare som har arbetat med den, säger han. De har delat upp arbetet mellan sig, så musiken är väldigt omväxlande.
För att lätta upp stämningen har man fört in mellanspel från den komiska operan "Fiffiga änkan" i tragedin.
-- Det kändes självklart att ta med dem för det var så här operan ursprungligen framfördes, berättar regissören William Relton.
Vadstena Akademiens "Ödets lotter" är alltså två operor i en. Uppsättningens musikaliske ledare, Mark Tatlow, menar att de två tillför varandra mycket.
-- När de sätts mot varandra blir det komiska ännu mer lättsamt och det mörka blir ännu tyngre, säger han.
Nils Spangenberg håller med.
-- Det är väldigt roligt att få chockera med något helt annat och släppa loss ordentligt mellan allt det allvarliga.
Han avslöjar också att publiken inte lär sakna dramatik.
-- Den här operan har fruktansvärda vändningar, säger han. Katastroferna står som spön i backen.
Rollen som prins Timante spelades i de tidiga uppsättningarna av olika kastratsångare. I Vadstena Akademiens uppsättning står mezzosopranen Karolina Blixt för tolkningen. Det är hennes första stora roll och hon är glad över att få göra den.
-- Jag är mycket förtjust i den här rollen, säger hon. Timante är passionerad och följer sitt hjärta.
Hon ser det också som en spännande utmaning att få spela man.
-- Man får utforska ett helt annat kroppsspråk.
Karolina studerar vid Operahögskolan i Stockholm och efter sommaren börjar hon sitt andra år vid utbildningen.
-- Det är jätteroligt att vara här, säger hon. Varje produktion blir ju också en del av en min utbildning.
På fredag har uppsättningen premiär och ensemblen verkar redo.
-- Det är dags nu, säger Karolina Blixt med ett leende.