EU-projektet Destination Kräftriket går nu in i fas 2.
Anna Österlunds uppgift är att öka gemenskapen mellan kommunerna runt Vättern och att skapa en attraktiv region.
Målet är att Kräftriket ska bli lika känt som Glasriket.
-Det handlar om att bygga en varumärkesplattform. Det finns en enorm potential runt Vättern, säger Anna Österlund.
I uppdraget som projektledare ingår också att värva nya medlemmar till den ekonomiska föreningen Kräftriket liksom att främja de företag som ingår.
"Mer än kräftor"
-Det handlar om mycket mer än kräftor, betonar hon.
Anna Österlund kommer från Linköping där hon pluggat turism i tre år vid Linköpings universitet.
Ett av åren tillbringade hon vid Mittuniversitetet då hon läste affärs- och produktutveckling i Åre.
Därefter har hon jobbat på Östgötamjölk, bland annat med kundtjänst.
Vad betyder det att kräftfångsterna i Vättern har minskat kraftigt?
-Det bekymrar mig eftersom många medlemmar i Kräftriket arbetar med kräftor och är beroende av fångsten. Jag vet inte exakt varför fångsterna minskar, jag har mycket att läsa in mig på så här i början.
Du är dotter till en känd kanaldirektör (Claes-Göran Österlund), är det en fördel eller en nackdel för dig?
-Lite både och. Jag är väldigt stolt över min pappa, han är en förebild för mig. Vi står varandra nära och han tror på mig. Svårigheten kan vara att många kan tro att vi är samma person.
Anna Österlund efterträder den tidigare projektledaren Maria Carlén. Hon ska jobba till sista augusti 2013.