Avtal klart om Vadstenas förbifart

En förbifart utanför Vadstena kan börja byggas 2009, om allt går enligt planen. Vägverket, Vadstena kommun och Östsam har kommit överens, och räknar med att staten ska ställa upp.

VADSTENA2007-06-08 00:00

- Tjejerna i Aktionsgruppen och Vadstenabornas engagemang har haft en avgörande betydelse, säger Tommy Palmqvist (s), kommunstyrelsens vice ordförande. Det har skapat ett tryck som märkts ända upp till Vägverket i Borlänge, säger han.

Förra gången en förbifart utanför Vadstena var aktuell förklarade regeringen helt sonika att bygget inte var samhällsekonomiskt lönsamt. Förbifarten är längre än genomfarten. Fler olyckor skulle ha gjort en förbifart lönsammare.

Detta sätt att räkna blir magstarkt för Vadstenabor som själva som betalar priset i form av oro, buller, merarbete för att förflytta barn och annat.

När det stod klart att tung trafik i framtiden ska gå via Mjölby och riksväg 32 kom förbifarten åter på tapeten.

På prislappen står 47 miljoner kronor, att delas av fyra parter.

Norra sträckan, mellan Västra Stenbyvägen och Skänningevägen, är en genväg. Alltså blir den samhällsekonomiskt lönsam. Därmed kan den placeras tidigt i den nationella vägplanen för 2010-2019. Staten betalar, 18 miljoner.

Sträckan från Skänningevägen till riksvägen söderut kostar 29 miljoner. Den delas lika av Vadstena kommun, Vägverket och Östsam. Östsam får i framtiden ansvar för regionala vägar och har därför ett intresse av att de är i ordning. Vägverket använder trafiksäkerhetspengar.

- Vadstena kommun kan spara av sitt överskott, så förbifarten behöver inte drabba verksamheten, säger Tommy Palmqvist.

I planerna ingår också en ny infart till industrierna på Kronoängen. Samtidigt blir det möjligt att skapa fyra nya bostadsområden i norra delen av Vadstena.

- Enbart de bör ge skatteinkomster som är så stora att den här lösningen är betald, säger Tommy Palmqvist.

Förbifarten blir inte bredare än dagens genomfart. Riksväg 50 genom stan blir en vanlig bostadsgata. I sommar planerar vägverket att sänka högsta hastigheten till 30 vid brandstationen och Hovsvägen.

Än så länge finns endast en avsiktsförklaring. Om allt rullar på, och ingen överklagar, startar bygget 2009.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om