Drömsemestern blev mardröm

Michael Jonsson och Angelica Skärm sparade i ett år för att åka med sina två barn till resebyrån Vings semesterparadis Sunwing Waterworld Makadi i Hurghada, Egypten. Resan gick på 45 000 kronor. Och för det fick de två veckors besvikelse vid en bygg-arbetsplats.

Michael Jonsson och Angelica Skärm är mycket besvikna på Vingresor.

Michael Jonsson och Angelica Skärm är mycket besvikna på Vingresor.

Foto: Mikael Svensson / Privata bilder

VADSTENA2011-10-03 06:30

Det visade sig nämligen att det helt nybyggda hotellet som Ving hade utlovat, inte på långa vägar var färdigt.

- Först fick vi via en Facebook-sida veta att hotellet inte var färdigbyggt. Då hörde vi av oss till Ving och frågade. De sa att de var helt säkra på att det var klart, men ändrade sig, berättar Angelica Skärm.

Tre veckor före avresa informerade Ving om att hotellet inte stod färdigt men att det stora vattenlandet var färdigbyggt, och att de kunde bo på ett intilliggande hotell - mot en viss kompensation. Ving kallar boendealternativet för "ett av sina bästa hotell".

Smutsigt och slitet

Men Michaels och Angelicas bild var en helt annan:

- Det var smutsigt och slitet. Fläckiga golv, gamla noppriga lakan och paddor i poolen. Det fanns råttor och kackerlackor i anslutning till restaurangen. Och det var överbelagt, på grund av alla ombokningar.

Bara två dagar innan planet lyfte hade de fått ny information från Ving. Då visade det sig att inte heller vattenlandet fungerade. I stället skulle de få utnyttja det andra hotellets pool eller åka buss till ett annat vattenland.

- Vad skulle vi göra? Tiden är knapp, vi hade beställt resan och ville komma i väg, säger Michael Jonsson.

På plats blev det ganska bökiga dagar, och inte så avslappnande som man normalt väntar sig på en "all inclusive"-resa.

Kände sig lurade

- Jag åker inte på semester för att passa tider och åka buss, säger Angelica.

De träffade många andra, både danska, norska och svenska turister som hade samma upplevelse.

De kände sig helt enkelt lurade.

- Vi anser att Ving har vetat om problemen med att Sunwing Waterworld inte var färdigbyggt. Vi gjorde precis som man ska göra. Vi anmälde vårt missnöje direkt på plats.

Till svar har de fått att de redan blivit kompenserade med en viss rabatt före resan. Ving har även erbjudit en ersättning på 30 procent av bokningspriset.

Anmälan

- Vi tycker inte att det är tillräckligt. Vi vill ha en rejäl ursäkt från Ving och total kompensation. En helt ny resa, till ett ställe som håller vad det lovar, säger Michael Jonsson.

Nu har Vadstenaparet tillsammans med flera andra familjer anmält Ving för vilseledande marknads- föring hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Där toppar för övrigt Ving statistiken över anmälda resebyråer förra året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om