Det säger chefstjänstemannen i Vadstena kommun, Margareta Cederberg. Hon har tillsammans med upphandlaren Stefan Johansson och advokaten Tord Cederberg upprättat det digra förfrågningsunderlaget på kommunstyrelsens uppdrag.
Det har inte precis funnits någon fullfjädrad sam-ordning av turismverksamheten i turiststaden Vadstena på senare år.
Staden anses ha mellan 300 000 och 400 000 besökare årligen, främst under perioden maj till september.
Olika organisationsmodeller har prövats -- och fallit. Det kommunala turistbolaget upphörde att fungera i våras och kommunen tog över turistbyrån, med personal, den 1 april.
Nu görs ett nytt försök när hela turistbyråverksamheten läggs ut på anbud tillsammans med bland annat uthyrningsverksamhet, konsertarrangemang, guidningar och marknadsföring. Allt specificeras detaljerat i ett tolvsidigt anbudsformulär plus kartor och gällande avtal med bland andra Statens fastighetsverk om slottet och Vadstena-Akademien.
-- A och O är att vi skall få ett bra samarbete. Det har funnits många bra initiativ men det har spretat, säger Margareta Cederberg.
Stefan Johansson är upphandlare på Inköpssamverkan som köper allt från toapapper till brandbilar åt kommunerna Boxholm, Mjölby, Motala, Vadstena, Ydre och Ödeshög.
-- Jag har aldrig sett något så omfattande förfrågningsunderlag i sitt slag, säger Stefan Johansson.
Den blivande entrepre-nören måste nu ta ställning till ett helt koncept. Det gäller i sina beståndsdelar en summa pengar som kommunen vill ha, en garanti för utveckling av turismverksamheten och löfte om längre öppettider på turistbyrån. Vadstena kommun står för lokalhyror som kostar drygt en halv miljon årligen. Entreprenören skall ta över turistbyråns personal, för närvarande fyra tjänster.
Senast den 3 oktober skall anbuden vara inne. Utvärderingen tar därefter cirka tre veckor. Tidigast i november kan kommunstyrelsen fatta beslut om vem som får uppdraget med kontrakt som gäller tre år. Möjlighet finns till tre års förlängning. Längre går inte att sträcka sig enligt lagen om offentlig upphandling.
Hur många som kan tänkas lämna anbud vet ingen.
-- Det går inte att gissa eftersom ingen liknande upphandling har skett, säger Stefan Johansson.
-- Samsyn och gemensamt agerande är det viktiga för Vadstena är ett stort varumärke långt utanför Östergötland, säger Margareta Cederberg.