Glömde ringa VFAB - föll ur bostadskön

Thomas Forslunds två söner har stått i bostadskö till VFAB: s lägenheter i Vadstena i flera år. När de den första februari i år missade att återanmäla sitt intresse om att få stå kvar, föll de ur systemet.

Foto:

VADSTENA2007-06-01 00:00

Thomas Forslund tar i ett brev till VFAB: styrelse upp frågan som gäller, inte bara hans två söner, utan också hans 85 åriga svärmor.

Forslund skriver att de för drygt ett år sedan fick information från företaget om att man senast den första februari i år ska återanmäla sitt intresse om man önskar stå kvar i kön, något som sönerna och svärmodern råkade missa, trots att företaget informerat om att de inte skulle skicka ut någon påminnelse. När familjen i april i år var i kontakt med VFAB, fick de veta att de tappat sina platser.

I VFAB:s lägenhetserbjudanden står det formulerat att man alltid ska meddela om man är intresserad av att hyra en föreslagen lägenhet. Om detta inte sker stryks man ur kön. Trots att sönerna alltid noga svarat på alla erbjudanden räcker alltså inte det.

Forslund tycker att det är tråkigt att potentiella kunder kastas ur kön utan en påminnelse eller förfrågan och han liknar förfarandet vid ett Monopolspel där man tvingas börja om från gå.

- Jag ifrågasätter rutinerna och tycker att man bör se över hela systemet så att det ska kunna fungera smidigt för allmänheten.

Att själv behöva ringa och tala om att man vill stå kvar i kön varje år tycker han är en märklig rutin när man samtidigt har kontakt med företaget varje gång ett lägenhetserbjudande dyker upp.

- Det här är besvärande och ett bekymmer för alla som försvunnit ur kön, säger Thomas Forslund som även undrar över hur många människor som fortfarande tror att de står kvar.

Enligt VFAB: s vd Lars Larenius är det cirka en tredjedel, av totalt 500 personer, som inte längre har kvar sin plats.

- Men det här är den första konflikten på två års tid.

Larenius förklarar att anledningen till de nya rutinerna, som infördes hösten 2005, beror på att man tidigare hade problem med att för många människor stod i kö utan att vara genuint intresserade av att få en lägenhet. Det i sin tur kostade mycket pengar för företaget. I stället för att börja ta betalt för servicen valde man att skärpa reglerna för att få behålla sin plats i kön.

- Vi kräver i dag att folk ska vara aktiva och hålla reda på de regler vi går ut med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om