Gratisbuss till Borghamn blir billigare

Gratisbussar på dagarna och kompletteringstrafik på kvällar. Billigare bussförbindelser till Borghamn/Rogslösa föreslås i en utredning.

VADSTENA2008-10-02 00:00

Busslinje 610 mot Ödeshög försvinner av allt att döma nästa sommar. Landstinget har tidigare vägrat vara med att betala denna trafik och nu drar sig även Ödeshögs kommun ur.

Men även om Vadstena kommun själv måste betala kollektivtrafiken i sydvästra delen kommunen i framtiden kan pengarna räcka till fler turer.

Alla ska få åka med skolbussarna och att dessa turer ska vara gratis på dagtid. Kompletteringstrafik på kvällar betalas med periodkort eller kontant och beställs före klockan 20 dagen innan.

Samordningen gör att det kan bli billigare, totalt sett. Beroende på politiska beslut kan kollektivtrafiken dock bli sämre på helger och under lov.

Förslagen framgår av en utredning som Bo Gäfvert på skolkontoret gjort. Den har föranletts av en motion till kommunfullmäktige av Anders Agnemar (c) om en gratis busstur kvällstid till Borghamn.

Idag går sex turer per dag till Borghamn, en till Skedet. Under helgerna körs två turer. Sista turen från Vadstena går strax efter 18.

Både arbets- och skolpendling ökar och trafikforskare bedömer att kollektivtrafiken kommer att få en renässans, inte minst med tanke på de globala miljöproblemen.

Linje 610 väntas kosta drygt 900 000 kronor under det här läsåret, kompletteringstrafiken kostade i fjol 190 000 kronor. Skolskjutsarna (särskolan oräknad) gick på 3 miljoner kronor i fjol.

Samtrafikförslaget innebär sex turer dagtid och en kvällstur med kompletteringstrafik. Beroende på hur mycket kompletteringstrafik som politikerna vill ha minskar kostnaden mellan 120 000 eller 360 000 kronor.

Det finns nackdelar också. Förmiddagsturen försvinner. När mindre barn åker måste bussen köras närmare deras hem, då resorna kan ta längre tid.

I framtiden kan tidtabellen göras i samråd med de boende, skriver Bo Gäfvert som föreslår att samtrafik införs på försök från nästa läsår. Skolan föreslås stå för 90 procent av kostnaden under dagtid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om