Gymnasister fixar resan

– Det är kul att man får testa att vara reseledare, säger Felicia Sjöstrand. – Det ska bli kul att åka utomlands, säger Jakob Blom.Om en vecka leder elever på Vadstenagymnasiet sin första riktiga turistresa, en bussresa till julmarknaden i Lübeck.

Felicia Nywelius tränar på sin guidning vid S:ta Mariakyrkan i Lübeck. Snart ska hon guida på plats.

Felicia Nywelius tränar på sin guidning vid S:ta Mariakyrkan i Lübeck. Snart ska hon guida på plats.

Foto: Jeppe Gustafsson

VADSTENA2012-11-29 06:59

Svårt och utmanande, tycker de 22 eleverna på hotell- och turismprogrammet som jobbat med resan hela hösten. De oroar sig för planeringen, för att få ut information till resenärerna, för att guida på engelska.

Tolv turister ska med som övningsobjekt. Resan blir en examination, då eleverna får visa vad de lärt sig.

När Corren besöker skolan övar eleverna sig i att guida på engelska.

Felicia Nywelius har förberett sig för att berätta om S:ta Mariakyrkan. Efteråt kommenterar Annelie Ekman, lärare i turism:

– Det var långt och du har fått med mycket information. Du står stabilt men du behöver läsa på, så att du kan titta upp mer. Betona gärna ord som största och längsta.

Guidning kräver mod.

– Vi lyckas väldigt bra med att få eleverna att våga prata, säger Annelie Ekman. Kraven när det gäller röst, hållning och presentationsteknik ökar med tiden.

– Det är bra om vi kan göra denna resa så verklighetsanpassad som möjligt. Detta är ju ett yrkesprogram, fortsätter hon.

I kursen Marknadsföring och försäljning får eleverna bland annat göra en logga och skapa ett informationsblad. De har också hållit ett informationsmöte.

Parallellt läser de Guide och reseledare. Under resan ska eleverna, tre och tre åt gången, ta ansvar för en viss sträcka. De ska informera om programmet, servera kaffe, sköta in- och utcheckning på vandrarhem liksom restaurangbesök. De ansvarar för stadsguidning i Lübeck.

Tidigare fanns det inte tid nog för att eleverna skulle få öva på att vara reseledare.

– Man behöver ut i verkligheten, då lär man sig mer. Det är spännande att eleverna ska göra allting själva. Ibland kanske vi behöver coacha dem. Och så får vi en indikation på vad vi behöver jobba med nästa termin, säger Anneli Ekman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om