När flera butikslokaler i Vadstena gapade tomma väckte Erik Lundin (M), ledamot i kulturnämnden i Vadstena, frågan hur Vadstenas politiker kan stödja handeln.
- I dag finns inte så många tomma lokaler, säger näringslivssamordnaren Mats Manfredson vid Viva, Vision Vadstena, organisationen som jobbar med att utveckla Vadstena och dess näringsliv. Även om läget inte är akut just nu vill vi vara lite förutseende och ligga steget före.
Christina Larsson, regionombud för Svensk Handel i Östergötland och Småland, ska leda seminariet.
Hon ska tala om samverkan och om handelsindex, vilket är ett mått på köptrohet. På programmet står också trender inom handeln i stort, exempelvis e-handel.
- Det vore intressant att jämföra Vadstena med liknande orter, gärna sådana som har turism, säger Mats Manfredson.
De stora kedjorna lyser med sin frånvaro i Vadstenas handel.
- Vår styrka är att vi inte är som ett köpcenter fast utomhus, säger han. Vi är duktiga på personlig service.
Många handlare i Vadstena är ensamma och får jobba mycket. Nyligen har elektronik- och tevebranschens sista butik slagit igen liksom den butik som sålde vitvaror.
- Det viktigaste för oss är året runt-handel. Hittills har vi varit förskonade från säsongsbutiker som stänger på vintern, säger Mats Manfredson.
Läs mer i Corren på torsdagen.