Ett av dem rör en ung människa som efter en lång sjukhusvistelse skulle få komma hem i februari 2012. Brukaren hävdar att det finns brister i individ- och familjeomsorgen när det gäller kommunikation och handläggning av stöd. Överenskommelser ska inte ha följts, verkställighet av insats har förhalats, möten har inte dokumenterats och ansvariga har varit dåligt pålästa.
Brukaren skriver bland annat i sin anmälan att Vadstena kommun inte var redo att ta emot denne, trots vetskap om hemkomsten i flera månader i förväg.
Kommunen medger att de missat behov av utökat stöd hemma hos brukaren under jullovet men anser inte att de inte finns någon anledning till att förklara sig i sak för varje, av IVO, påtalad brist.
I kommunens yttrande framgår bland annat att insatserna regelbundet följts upp av ansvariga enhetschefer för omvårdnadsinsatser respektive hemtjänst i assistansliknande form. Handläggarna
har haft gemensamma möten med enhetscheferna och brukarens föräldrar.
Under sommaren 2013 anlitades även en extern konsult för att utreda framtida behov av insatser.
Efter att ha granskat ärendet gör IVO bedömningen att det förekommer brister hos Vadstena kommun när det gäller just planering, kontinuitet, framförhållning och samverkan med landstinget. Insatserna har inte hållit den kvalitet som föreskrivs. Flera av bristerna som nämnts återfinns även i andra klagomål riktade mot kommunen, skriver IVO i sitt beslut.