Järnvägsföreingen vill ha kvar hela banan

Det kulturhistoriska värdet talar för att man bör låta hela banan vara kvar, skriver föreningen Wadstena-Fogelsta järnväg.

VADSTENA2008-01-28 00:00

I ett brev bemöter föreningen anklagelser från fem markägare, men medger att den inte orkat med sina åtaganden.

Konflikten gäller landets äldsta bevarade smalspåriga järnväg, den sista resten av 40 mil smalspår i Östergötland. Järnvägsföreningen arrenderar järnvägen av Vadstena kommun. Ända tills fem markägare reagerade har kommunen sett genom fingrarna. Men nu är avtalet mellan kommunen och järnvägsfolket uppsagt.

Skadat banan

- Upprustningen går inte i den takt som vi skulle önska, men den går dock framåt, skriver Christer Brimalm, kassör i föreningen.

Föreningen påpekar att markägare i några fall genom olika åtgärder skadat banan. Trafiken väntas i sommar gå fram till Pilgrimsvägen. Röjning av banvallen har skett från Vadstena till Huvudstad lastplats.

Sträckan från Aska mot Fågelsta har inte röjts på länge men kommer att röjas av ett internationellt arbetsläger i sommar. Ogräsbekämpningen längs banan tänker föreningen lösa med en ombyggd sopmaskin som ännu inte är klar.

Mer pengar behövs

- Kommunikationerna har brustit mellan markägare och järnvägare. Båda parter får nog ta på sig ett ansvar för det, skriver Christer Brimalm.

Han ger delvis en ljus bild av framtiden. Det ska bli lättare att skaffa sliprar. Tillgången på makadam är god tack vare sponsring.

Men det behövs mer pengar. Järnvägsföreningen vill ha kommunens hjälp med att söka EU-bidrag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om