Allt sedan olyckan i juli 1998, då en passagerarvagn välte på bangårdsområdet i Vadstena, har all persontrafik legat nere för museiföreningen Wadstena - Fogelsta järnväg. Olyckan orsakades av bristande underhåll av sliprar som murknat och spikar som lossnat.
Medlemmarna i järnvägsföreningen har efter ett bottenläge av entusiasm stadigt arbetat upp sig. Upprustningen av främst bangården är klar och nu även spåret ut till Katarinaskolan, en sträcka som visserligen inte är längre än en halv kilometer.
Men det är för den biten som föreningen nu har fått trafiktillstånd.
- Med ett trafiktillstånd i grunden kan vi sedan undan för undan beviljas tillstånd för den fortsatta bansträckningen, i första hand ut till Quissbergs allé, säger järnvägsföreningens Christer Brimalm.
- Till att börja med skall vi ha ett arrangemang för våra medlemmar, kanske i samband med årsstämman i mars.
I maj kan det bli dags att köra passagerare, gissar han.
Kortsträckan kommer att trafikeras av föreningens lilla ånglok, Storungs 3, två passagerarvagnar och en godsfinka.
Men tåget måste bogseras tillbaka av ett diesellok eftersom det inte går att vända vid Katarinaskolan. En provisorisk plattform skall byggas.
Framför sig har medlemmarna ett spårbyte vid Hovvägen men det skall gå på en arbetsdag. Vidare måste bomanläggningen i korsningen med genomfarten/riksväg 50 sättas i funktion.
Med tiden är det meningen att spåret skall kunna godkännas i varje fall ut till Huvudsta gård och Ladugård 206.
- Med trafiktillståndet sporras vi i våra ansträngningar och det var förstås roligt att tillståndet kom nästan som en julklapp, säger Christer Brimalm.