Sedan Vadstena kommun sagt upp järnvägsföreningen för avflyttning vid årets slut mobiliserar den nu för fullt.
- Vi har blivit tända av det här. Vårt huvudsakliga mål är att bevara järnvägen åt kommande generationer. Kommunen ser turismen mer på kort sikt, säger Christer Brimalm.
Bakom uppsägningen ligger, enligt föreningens mening, en förtroendekris. Christer Brimalm konstaterar att kommunen alltid har haft en avvaktande hållning till järnvägen.
Den kluvna inställningen har gått tvärs igenom partilinjerna. Thomas Lange, Vikingstad, är ordförande för Museibanornas riksorganisation, de järnvägsföreningar som kör på egna banor. Han skräder inte orden:
- Vadstena är den njuggaste av alla svenska kommuner som har museijärnväg. I de flesta kommuner brukar man samverka, säger han och ger Uppsala, Nora och Västervik-Hultsfred som exempel.
Anders Svensson, projektledare i Föreningen Gotlandståget, påpekar att kommun, länsstyrelse och olika EU-fonder investerar i att på nytt bygga upp en riven järnväg på Gotland.
- Det sker inte för att man gillar tåg utan för att det kan ge jobb och positiva effekter.
Vid järnvägsföreningens styrelsemöte i Vadstena i veckan drogs riktlinjer upp inför framtiden.
Ett upplevelsepaket ska skapas, i samarbete med andra, i linje med vad som föreslagits av Claes Insulander, ordförande i bolaget som äger ångfartyget Motala Express. Hans tankar om en rundtur med tåg och båt via Motala, Vadstena och Fågelsta vill föreningen redan nu utveckla i mindre skala.
I fjol hade museijärnvägen trafik för första gången på flera år. Trafiken 2008 kommer, trots hotet om avhysning, att genomföras som planerat.
Vid påsk- och Kristi himmelfärd planeras arbetsläger. Medlemmar från andra museijärnvägar väntas ställa upp och hjälpa till. Dessutom hålls i sommar, i likhet med i fjol, ett internationellt arbetsläger med ungdomar som ska röja banvallen.
Järnvägsföreningen vill också knyta några kompetenta personer från näringslivet och kulturlivet till styrelsen.
- Man måste vara lite bullrig och högljudd och verkligen stå på sig om man ska lyckas, säger Marianne Trygg vid Rederi AB Kind, som driver Motala Express. Skicka in Claes-Göran Österlund. Jag håller tummarna för att trafiken får fortsätta.